tisdag 26 maj 2015

Recension: Wermdö Glassmakeri Mandel

"Mandelglass med hackade mandlar"


Jag avskyr att dela ut full pott till en glass.
Inte för att jag inte vill, men mestadels för att ju fler som får betyget 25/25, desto mindre seriöst känns själva betyget.
Detta kan dock inte hjälpas med nedanstående praktexemplar.






Då jag lyfter av locket på den beigea massan ligger där tre mandlar snyggt upplagda på toppen, ackompanjerade av en karamellsås för extra visuell effekt, inspektion av glassen från sidan avslöjar redan nu en större mängd hackad mandel inuti!

Konsistensen beskrivs bäst som en gelato, men tyngre, och med betydligt mer intensiv smak. Den är gräddig, len, mjuk, men känns aldrig flottig.

Just glassbasen är bara ett enda stort wow!
En len klar smak av mandel letar sig upp längs med tungan och verkligen smeker smaklökarna utan att bli påträngande.
Den blandas väl med toner av äggula och socker, och agerar likt ett mjukt draperi som aldrig riktigt lämnar tungan förrän hela byttan är slut!

Intensiteten står istället de hackade mandlarna för. Dessa är så simpla, så tråkiga, och ändå så väldigt, väldigt underbara.
Superfräscha och med gudomligt bra eftersmak osar dessa hackade bitar av kvalitet. Då de finns i multum, och i grovhackad storlek går det knappt att få nog. De ger ett behövligt krisp och "chunkyness" till glassen och håller den rakt igenom intressant.

Resultatet blir en klar söt smak som påminner om sockrade mandlar, men i flytande format ackompanjerat av grädde.




Jag har slukat hela byttan på oroväckande kort tid, och inte en enda gång under upplevelsen kommer jag på tanken att "det här saknas".
Därför får den full pott, det finns helt enkelt inget jag vill förbättra med denna smak, och det kommer vara en stapelvara varje gång jag passerar NK!





Glassguruns Kommentar:
Simplistisk perfektion och ett måste för alla som gillar mandel!

Förpackning:
En vanlig genomskinlig plasthink med handtag, jag ogillar just plast, men då glassen istället är så pass vacker visuellt är jag villig att förlåta. Logotyp och etikett är enormt läckra och simplistiska!

Köpa igen?
Ja! (JA!)

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Wärmdö Glassmakeri! (ord: 85:-)
Inköpsställe: NK Saluhall
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Närproducerat med enbart äkta råvaror
Kcal / 100 ml: N/A men skyhögt
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 10 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5 /5
Ätvärde: 5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 25 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar