torsdag 10 juli 2014

Recension: Järnaglass Hallonsorbet

"Hallonsorbet"

Det var lätt tveksamt jag satte mig framför den rödrosa förpackningen, full av tvivel studerade jag etiketten och ordet "sorbet" processades i min hjärna.
Minnen av isiga, vattniga och smaklösa kompositioner gjorde sig påminda och min redan skeptiska inställning förvärrades.
Jag har visserligen ätit bra sorbeter från tillfälle till tillfälle, men mitt förhållande till denna fruktosrika form av glass är naggat av undermåliga produkter och besvikelser.

Med tanke på den kvalitet Järnaglass generellt sett håller var jag dock villig att ge denna smak en chans, speciellt då dess skapare beskrivit den som "något i särklass"
Innehållsförteckningen är nära på löjligt kort, hallon 33% socker och vatten, inget annat.
Visuellt är det hallonfärgen som gångar ögat, den rödrosa nyansen lyser nära på neonfärgat, och i sorbeten skymtar jag flertalet kärnor som för att intyga att hallonhalten verkligen är så pass hög som utlovas.




Jag tar skeptiskt min första sked, och en sekund senare är jag i himmelriket!
Glassen fullkomligt exploderar i en symfoni av hallon och sötma, jag tycker mig ana vissa hintar av citrus, men detta är nog hallonens syrliga eftersmak som gör sig påmind.
Smaken är koncentrerad likt en japansk knivsegg och blandas på ett naturligt sätt med sockret, det känns lättast förklarat som att äta mosade hallon med florsocker.
Konsistensen är dock det som förvånar mig mest, inte en tillstymmelse till isighet överhuvudtaget. och då gäller detta en tillverkare vars enda problem ibland är just iskristaller.
Istället är den silkeslen och otroligt kompakt, ett resultat från avsaknaden av nedmixad luft vilket nog är det som gör att smaken i denna sorbet är så pass mycket mer närvarande än vad jag är van vid.




Jag kommer på mig själv, med halva byttan kvar att förtäta, att tänka att "jag kan verkligen inte komma på något att ändra på".
Denna tanke håller i sig genom hela upplevelsen, och i slutändan är det bara att konstatera att detta är sorbet som den skall vara ut i fingerspetsarna.
Jag kan bara tacka för att Järnaglass atombombat mina fördomar åt fanders och introducerat mig till denna form av glass återigen.
Betyget blir därmed välförtjänt bloggens andra fullpoängare och en stark köprekommendation i sommarvärmen!




Glassguruns Kommentar:
En hallonsorbet tillverkad av hallon, socker, vatten och drömmar, en sommarglass och smakupplevelse du bör testa för dina smaklökars skull!

Förpackning:
En intetsägande genomskinlig plastlåda där glassens kulör får ta plats, tanken är god men jag ogillar hur långt ifrån glassens hantverksmässiga ursprung denna känns!

Köpa igen?
Absolut!

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Järna glass! (rek 59:-)
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 500ml  (vikt 497g ) 
Ekologisk: Ja, dessutom KRAV och ÄKTA VARA märkt
Kcal / 100 ml: NA
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 10 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 25 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. Måste testas!. Skulle du vilja recensera jordgubbssorben också 👍👍👍👍👍 tack på förhand

    SvaraRadera