onsdag 6 november 2013

Recension: Häagen Dazs Strawberry Cheesecake


"Cheesecakeglass med kakbitar och jordgubbsås"


Så har då äntligen stunden kommit, jag har sedan lång tid tillbaka hållit mig ifrån att recensera denna glass på grund av de minnen jag har av den. Hur pass nära den är perfektion, hur pass rädd jag är för att mina minnen skall visa sig vara falska tindrande reflektioner av verkligheten.
Men efter att ha inmundigat denna skapelse är jag numera fylld av en nästan religiös känsla, för mig är detta helt enkelt en av de bästa glassarna på marknaden och en gudalik upplevelse för dina smaklökar.

Men innan du läser sammanfattningen och betygsstegen,  släng ett öga på hela recensionen.


Då jag lyfter av det vinröda  locket möts jag av en rosa och gräddfärgad glass som redan nu visar upp stora virvlar av jordgubbssås och mörka bitar av vad som liknar havrekex.

Efter en första sked av enbart glassen kan jag nöjt konstatera att verkligen allt är på plats här, glassen är len, söt, fyllig med en lätt ton av mascarponeost och till skillnad från exempelvis Ben&Jerrys "Strawberry Cheesecake" har den inte ett korn grynighet i sig. Den har dessutom lätta toner av sälta vilket gör att den aldrig känns för mäktig, kort sagt har den en balans som skulle göra valfri cirkusakrobat grön av avund.

Jag gräver kritiskt vidare och fiskar upp en strimma av jordgubbssås, den är liksom glassen av yppersta kvalitet med kraftig smak och en trevlig konsistens som bryter av mot glassen. Till skillnad mot många konkurrenter verkar Häagen-Dazs delar min åsikt om frusen frukt i glass och har härmed valt att istället gå med en sås vilket gör en enorm skillnad i konsistensen.

Till sist har vi då kakbitarna, som är stora och kraftiga med en härligt krispig men samtidigt seg konsistens och mustig smak som bryter av perfekt mot såsen. De är inte lika ljusa som ett vanligt digestivekex, utan jag skulle placera dem som en hybrid mellan digestive och scottish oatcake. Jag kan nöjt konstatera att jag trots mitt nästan religiösa förhållande till digestive gillar dessa bättre, de passar helt enkelt bättre ihop med glassens smakprofil.
Sammanfattningsvis hittar jag i slutändan inte något att klaga på, Häagen-Dazs har levererat något mycket speciellt, en sensuell, delikat kaloribomb utan dess like som alla bör testa.
Det är bara att gratulera Häagen-Dazs, ni får som första tillverkare högsta betyg !




Glassguruns Kommentar:
Enligt min definition en i det närmsta perfekt glass, det enda jag kan klaga på är prislappen, men för en gångs skull känns den rättfärdigad ...

Förpackning:
Lyxig känsla med en bild av en cheesecake som nästan gör glassen rättvisa.
Med tanke på smaken borde den dock vara förgylld ...

Köpa igen?
Kommer inhandla hela containrar med denna gudagåva till glass !

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Häagen-Dazs (rek pris 51 :-)
Inköpsställe: ICA Torgkassen
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 226
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 10 / 10
Balans: 5 / 5
Konsistens: 5 / 5
Ätvärde: 5 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 25/ 25


------------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. I might have to try this one lol!

    SvaraRadera
  2. Trust me, there is absolutely no reason not to, this is perfection, and that is a rare thing to come by !

    SvaraRadera