måndag 18 maj 2015

Recension: Wermdö Glassmakeri Äppelpaj

"Gräddglass med vaniljsmak, pajbitar och karamelliserade äpplen"

En glad överraskning från min Stockholmsresa var att jag äntligen fann den mytomspunna glassen från Vermdö i NK's saluhall.
Med en vikt som endast Järnaglass kan tampas med (430g+), och tillsatsfria innehållsförteckningar verkade dessa vara något i särklass.
Blytunga och dyra låg de lockande i frysdisken, och efter ett samtal med ägarens trevliga make spatserade jag glatt mot centralstationen med en fullpackad frysväska.





Den smaken som direkt fångade mitt öga var "äppelpaj". Med visuellt tydliga inslag av vad som liknade ugnsbakade äpplen var detta något som redan innan locket var borttaget triggade kraftiga "vill ha" reflexer.

Då jag lyfte av sagda lock möttes jag av en otroligt vacker syn, i en snyggt upplagd virvel a'la italien låg tonvis med kanel, och vad jag i efterhand tror var socker i en kraftigt gultonad smet.
Då förpackningen som sagt är genomskinlig, och hintade om tonvis med inblandningar var mina förväntningar redan innan mycket högt ställda.

Konsistensen är mycket, mycket bra!
Silkeslen och tung, men trots vikten blir den aldrig flottig eller påträngande. Det känns lite som att äta en mjuk och len gelato, med mycket mer intensiv smak.

Själva glassbasen är även den underbar!
En ren vaniljglass som starkt påminner om en högkvalitativ vaniljsås blandas med lätta kaneltoner för att bilda en härligt simpel men ändå komplex bakgrund.
Den är söt utan att kännas sliskig, och de mer komplexa bourbontonerna i vaniljen balanseras väl mot resten av glassens toner av äggula och grädde. Återigen, tänk dig en hemkokt vaniljsås i glassformat, det är så denna pjäs smakar.

Pajbitarna var tyvärr inte fullt lika imponerande, missuppfatta mig dock rätt!
De jag finner är bland det bästa jag ätit, de smakar identiskt med de pajskal som finnes på de pajer min mor bakar.
Krispiga, söta, smöriga, fulla med smak, och en härligt "gräddad" ton som verkligen gifter sig med glassbasen.
Tyvärr är de ganska få och relativt små, men då man finner en är det som att vinna på en trisslott.

Så kommer vi då till Äppelbitarna, och just dessa är helt enkelt perfekta. De smakar ugnsbakade och lätt smörigt med kanel och socker som knastrar skönt mellan tänderna och lyfter dem till en annan dimension smakmässigt. Då sedan glassbasen och pajbitarna blandas med dessa är det verkligen som att äta en nybakad, "såsdränkt", äppelpaj på högsommaren.

Tyvärr sker detta inte kontinuerligt på grund av en avsaknad av pajbitar, och detta är den enda anledningen till att denna smak inte får full pott!
Annars är jag överlycklig över att äntligen ha funnit en bra pajglass i Sverige, och detta är en rekommendation trots det höga priset!





Glassguruns Kommentar:
Sveriges bästa pajglass, alla kategorier (men för lite av just pajen).

Förpackning:
En vanlig genomskinlig plasthink med handtag, jag ogillar just plast, men då glassen istället är så pass vacker visuellt är jag villig att förlåta. Logotyp och etikett är enormt läckra och simplistiska!

Köpa igen?
Ja! (JA!)

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Wärmdö Glassmakeri! (ord: 85:-)
Inköpsställe: NK Saluhall
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Närproducerat med enbart äkta råvaror
Kcal / 100 ml: N/A men skyhögt
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 10 / 10
Balans: 4,5 / 5 
Konsistens: 5 /5
Ätvärde: 5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 24,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar