måndag 1 december 2014

Recension: Häagen-Dazs Strawberries&Cream

"Jordgubbsglass"

Likt en jojobantare vid kakhyllorna har jag sedan länge cirklat runt Häagen-Dazs
jordgubbsglass osäker på om jag vågar testa den.
Med få ingredienser och hög bärhalt lovar den ju på papperet gott, men så kommer vi till min oförklarliga passivhet mot just jordgubbsglass.

Till sist tog jag dock modet till mig och en röd pappersförpackning låg framför mig.


Visuellt möts jag av en slät, lätt rosa massa med tydliga röda stråk.
Konsistensen är tung, krämig med tydliga toner av grädde och äggula. Trots att glassen är ungefär lika lätt och fettsnål som en genomsnittlig smörklump känns den på något vis fräsch och frisk.
Smakmässigt är det ingen nytänkande sensation, istället väljer denna smak att verkligen cementera ordet "klassiker".

Jordgubbssmaken är tydligt närvarande men subtil och balanseras väl med sötman.
De fruktbitar som finns lyckas med konststycket att vara tillräckligt små, och därmed är de inte genomfrysta vattenbomber som förstör upplevelsen vilket annars är på tok för vanligt.
De tillför istället en mer koncentrerad jordgubbssmak som bryter av mot den annars försiktiga glassbasen och gör glassens konsistens betydligt intressantare.

I slutändan är detta en mycket bra och trevlig jordgubbsglass, vars karisma och personlighet dock är ungefär lika intressant som en äggkartongs.
Den är helt enkelt lite för snäll, lite för mesig, och lite för enformig för att den skall kännas intressant nog att inhandla fler gånger.
Om jag någonsin behöver köpa jordgubbsglass till människor vars smakpalett jag inte känner till, och därmed letar efter ett säkert kort är detta mitt förstahandsval.
En stabil klippa i en osäker och föränderlig glassvärld, men en ganska så enformig sådan.



Glassguruns Kommentar:
Riktigt bra jordgubbsglass, men utan personlighet och fantasi.

Förpackning:
Klassisk, lyxig och ikonisk.
Personligen är den lite för svulstig för min smak, men utan tvekan en riktigt snygg design.

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Häagen-Dazs! (Rek pris: 49:-)
Inköpsställe: ICA Torglassen
Storlek: 500ml  (vikt=415g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 265
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 3,5 / 5 
Konsistens: 4 / 5 
Ätvärde: 3,5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar