söndag 5 oktober 2014

Min referenspunkt, eller den bästa glassen jag prövat

Då jag skriver detta inlägg har jag med stor sannolikhet konsumerat en större mängd glass som enskild individ än vad en genomsnittlig svensk familj gör under ett decennium.

Jag har delat ut hissar och dissar i mängder, älskat och hatat, hyllat och ratat.

Det är så otroligt kul att få sen ett nytt kulinariskt landskap bildas i Sverige i samband med att glassen fått sin välförtjänta renässans i detta land, men som självutnämnd glassprovare har jag i en stund av hybris fått för mig att ni som läsare kanske vill veta vad jag har som referenspunkt. Den glass som i mina ögon uppnått perfektion på ett stadie som inte kan beskrivas av mitt begränsade intellekt.  

Den glass som frälste mig för evigt från de urvattnade luftglassarnas land intogs inte i Italien, eller USA, utan på Mallorca.

Mitt i gamla stan i Palma ligger glassbaren "Giovanni L", en tysk premiumkedja som även etablerat sig här.



Med en överdrivet bombastiskt inredning och uppläggningar av sin gelato som skulle få en Italienare att rodna av förlägenhet andas dessa butiker lyx på ett löjligt men underhållande vis.

Jag kan faktiskt bara vittna om en smak här, för med de överpriser de tog valde jag endast en pistachkula, då jag väl fick den var den i samma storleksordning som en tennisboll med en underbart mörkt grågrön kulör och jag skymtade redan då pistachbitar som stack fram ur denna boll av smaksensationer.


Smaken som framträdde vid min första tugga var söt, intenstiv och med en eftersmak som aldrig verkade klinga av, för mig var detta då en helt ny upplevelse och jag stod nästan i ett trancelikt tillstånd i solen och njöt.
Istället för att sluka den satt jag som en vinkännare och noterade varje smakskiftning, oavsett hur pass liten och oframträdande den var.




Det var ungefär ett halvår efter detta som jag bestämde mig för att försöka utforska det Svenska utbudet med målet att förhoppningsvis kunna bidra till att glass utav den kvaliten även skulle finnas på hemmplan.

Det är mycket möjligt att jag idag med mina nya erfarenheter skulle ha en annan åsikt, det är mycket möjligt att nostalgins lyster ger en orättvis bild av hur kvalitén på denna glass egentligen var.

Men för mig är detta lite utav en milstolpe, och en stark rekommendation då ni är i Mallorca.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar