lördag 20 februari 2016

Re-Review Ben&Jerry's Half-Baked

"Vanilj och chokladglass med brownie samt kakdegsbitar"



Då en läsare kontaktade mig om önskemål och löfte om sponsring för att se mig omvärdera Ben&Jerry's smak "Half Baked", sköt jag direkt fram denna smak i prioritetsordningen. Detta då just denna smak verkar vara ett känsligt ämne för många då jag fortfarande får mail om det betyg jag satte 2013.



Med en känsla utav déjà-vu lyfte jag bort locket och möttes återigen utav den vit-bruna blandningen av vanilj samt choklad som redan i tidigt skede börjat fusionera till någon typ utav beige massa. Redan vid toppen skymtade direkt en praktfull browniebit som för att signalera att "här har det inte snålats med inblandningarna!".

De två glassbaserna är goda men ej fantastiska. Vaniljen smakar mer utav vanillin än äkta vanilj, med inslag av mjölk och grädde där mjölken är den dominerande utav de två. En trevlig men ibland något intensiv sötma finns ständigt närvarande, och som fristående vaniljglass skulle denna vara för söt för mina preferenser.
Chokladglassen är den bättre utav de två med en fin och rund smak utav framför allt kakao som blandas väl med den gräddighet som infinner sig. Sötman som hos vaniljen kan upplevas som för intensiv neutraliseras här istället utav beskan hos kakaon, vilket leder till en mer balanserad smakupplevelse!

Gällande inblandningarna är de många till antalet och som alltid vansinnigt goda. Framför allt browniebitarna är underbara i varje tänkbar aspekt. Där de bjuder på en smörig, seg, och underbart mustig chokladupplevelse som verkligen går väl i hand med både vaniljen såväl som chokladen.
Kakdegsbitarna är söta, smöriga, och med samma smak av vanilj/vanillin som vaniljglassbasen. De bjuder på en trevlig variation konsistensmässigt, och trots att de enligt mig är lite väl söta är de mycket goda och förhöjer upplevelsen avsevärt.

Sammanfattat är detta en mycket trevlig glass, men ej en glass du köper för just ... glassen.
Vanilj och chokladbasen glöms snabbt bort i det frenetiska grävandet efter inblandningarna, och de två glassbaserna blandas allt mer då glassen smälter, vilket resulterar i att deras respektive smaker blir ungefär lika intressanta som den intetsägande beiga nyans de tillsammans bildar.

Min åsikt är helt enkelt att detta är en bra glass, men som skulle varit bättre med endast en chokladbas då vaniljen i detta fall ej tillför något nämnvärt!



Glassguruns Kommentar:
More is more brukar vara ett motto jag gillar, men i detta fall hade jag nog faktiskt sett att man tänkt något mer på balansen!

Förpackning:
Lekfull ,snygg, och inte helt oväntat en fusion av "Chocolate fudge Brownie" och "Cookie Dough".

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva! Tack till läsare (som önskar förbli anonym) (rek pris 54 :-)
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 220
------------------------------------------------------------------------
Smak: 8 /10
Balans: 2,5 / 5
Konsistens: 4 /5
Ätvärde: 3,5 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25
------------------------------------------------------------------------



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar