lördag 6 februari 2016

Recension: Mormor Magdas Mjölkfria (Lucky Liqorice) Skånsk Lakrits

"Vegansk Lakritsglass med havssalt och hallonrippel"




En utav de mer spännande nyheterna från Mormor Magdas Mjölkfria glassar är enligt mig just denna pjäs. En sötlakritsglass är sällsynt i sig, men en helvegansk sötlakritsglass med hallonrippel är däremot unikt för den Svenska marknaden, och det var med glädje jag tog emot ett provexemplar för att utvärdera kvaliten på denna!


Efter en relativt lång tining lyfter jag på locket och möts utav en visuellt tillfredsställande upplevelse. Glassen är gråbeige i tonen, och en virvel av hallonrippeln som utlovats skapar en mycket fin kontrast emot glassbasens intetsägande kulör.

Konsistensen är mjuk och på något vis vattnigt gräddig. Den kokossmak jag vet finns där ligger försiktigt gömd bakom den dominanta smaken utav just lakrits, och med lakritssmak som denna glass erbjuder är det något positivt!
Jag skulle mer vilja likna den vid sötlakrits, med en ren och klar smak som trots den skärpa saltlakrits erbjuder ändå känns intensiv. Den utlovade sältan lyser tyvärr med sin frånvaro, och som komplett torsk gällande salmiakbalkar och djungelvrål är detta något som tyvärr drar ned helhetsintrycket.
Visst finns det sälta där, men den har inte alls samma riv som jag är van att denna producent brukar leverera.
Lyckligtvis kommer hallonen till undsättning, med sin syrliga unika smak tas skapas en väldigt angenäm helhet som känns fräsch, men ibland i något söt.


Tyvärr är hallonrippeln lite väl snålt tilltagen för att den balans som finnes mellan de två smakerna skall vara närvarande i hela upplevelsen, och då det saknas just en markerad sälta eller dylikt som kan balansera ut den sötma som bildas från glassbasen och hallonrippeln ser jag även detta som en brist.

Jag hade mer än gärna sett en betydligt intensivare lakritssmak, alternativt inslag av lakritsbitar eller salt för att möta hallonrippelns sötma för en perfekt balans. Med det sagt är detta en mycket god och välgjord glass som utan tvekan kan mäta sig med de laktosbaserade alternativ som finns. Mycket tack vare de genomgående högkvalitativa råvarorna.
Personligen föredrar jag Mormor Magdas laktosbaserade lakritsglass, men för dig som är vegan är detta ett fullgott och välsmakande alternativ!



Glassguruns Kommentar:
Mycket god och trevlig lakritsglass som dock känns något obalanserad.

Förpackning:
Färgstark och lekfull, ger en härlig känsla av femtiotal blandat med barnprogram!

Köpa igen?
Nej (Jag föredrar laktosbaserad lakritsglass då grädden kompletterar salmiaken mycket fint)

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Mormor Magdas (ord: 49:-)
Inköpsställe: Ica Kvantum Gränby 
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Äkta Vara märkt!
Kcal / 100 ml: N/A
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 8 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens:  3.5 /5
Ätvärde: 4/ 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18.5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar