måndag 25 januari 2016

Recension: Mormor Magdas Mejerifria Sydamerikansk Choklad

"Vegansk kokosglass med chokladsmak"



Mormorn har gått och blivit trendig, som om inte glass på närvarande råvaror var tillräckligt trendigt, väljer nu jönköpingsproducenten att fokusera på den något bortglömda veganska marknaden med en helt ny linje utav mjölkfria produkter! 


Efter en mycket långdragen tiningsprocess vågar jag till slut lyfta på locket, och möts utav en mellanbrun slät massa.

Konsistensen är len och mjuk, men med en något vattnig eftersmak och känsla som dock väldigt snabbt täcks utav en härligt mild smak av kako och kokos. Direkt efter detta kommer en gräddighet jag ej väntat mig, och som helhet vill jag påstå att glassen är konsistensmässigt godkänd, om än inte på samma nivå som Mormor Magdas laktosbaserade produkter.

Smaken är däremot en glad överraskning!
Med sin mycket korta och koncisa ingredienslista blir ni nog knappast förvånade om jag säger att de dominerande smakerna i glassen huvudsakligen är kakao med hintar utav framför allt kokosmjölk.
Sötman är försiktig, vilket gör att glassen har ett något vuxnare intryck än övriga chokladglassar från denna tillverkare.
Chokladsmaken är vad jag skulle vilja kalla för komplex och mild. Den kommer först till sin fulla rätt om den får ligga kvar på tungan länge, för att låta smakerna få blomma ut och ta plats.
Eftersmaken har tydliga hintar utav just kakao, och som helhet smakar den inte huvudsakligen vad jag skulle vilja kalla för choklad, utan påminner mer om en  drickchoklad på riktigt högkvalitativ kakao.
Kokosgrädden ger en mild och trevlig eftersmak som huvudsakligen döljs utav den kraftigare kakaon, men ibland skiner igenom, framför allt på slutet.

Allt som allt måste jag erkänns mig positivt överraskad av denna veganska historia, då den trots vissa brister kompenserar för dem rejält på andra håll.
Det är inte den bästa chokladglass jag smakat, men jag skulle vilja gå så långt att påstå att den är bra. För de som letar efter ett mjölkfritt alternativ bör detta kunna fungera ypperligt!


Glassguruns Kommentar:
Ett värdigt alternativ till laktosbaserad glass

Förpackning:
Färgstark och lekfull, ger en härlig känsla av femtiotal blandat med barnprogram!

Köpa igen?
Nej (Jag föredrar smaken utav mjölkbaserad glass framför kokos)

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Mormor Magdas (ord: 49:-)
Inköpsställe: Ica Kvantum Gränby 
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Äkta Vara märkt!
Kcal / 100 ml: N/A
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 7.5 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens:  3.5 /5
Ätvärde: 4/ 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar