tisdag 12 januari 2016

Glassgurun Siar om 2016

Så var det då dags igen, likt 2014 då jag siade om Froyo, eller 2015 då jag trodde på vegansk samt närproducerad glass som trend, är det nu dags igen för mig att förutspå de två trender jag tror kommer ske på glassfronten i Sverige!


Proteinglass:
Proteinglass har funnits ett tag, men aldrig slagit igenom på bred skala.
Jag tror att 2016 blir proteinglassens år, och att det kommer bli en etablerad marknad.
Fitness-hetsen är större än någonsin i dagens Sverige, samtidigt som skräcken för e-ämnen lugnat ned sig lite. I flera andra länder (även i norden) finns det proteinglass att köpa i butik såväl som på vissa gym, vi har redan nu börjat se företag som försöker inrikta sig på högkvalitativ och smakrik proteinglass, och jag tror alltså att i år kommer vi för första gången få se detta som trend!




Glassbilens återkomst:
Jag tror ej på att glassbilen i traditionell mening, utan snarare att denna sommars trend bland foodtrucks och dylikt kommer vara glasstrucks där entreprenörer producerar varierade och roligare smaker, och åker ut dit kunderna finns. Sverige äter otroliga mängder glass sommartid, så marknaden finns, och med de trender som rått gällande surdeg, hamburgare etc. tror jag på att glassen kan bli nästa "hantverkstrend" då det rör sig om en simpel grundprodukt vi har starka kulturella band till, som kan varieras i oändligheten.

Vad tror du kan komma att bli årets glasstrend?

1 kommentar:

  1. Du har verkligen tänkt till både vad gäller proteinglassen och glassbil a la foodtruck. Så smart och så roligt, om det sistnämnda vore sant, en dröm vore om Stikkinikki skulle ha en sådan, då skulle jag vallfärda om jag inte hade sån tur att den rörde sig i mitt närområde. Annars tror och hoppas jag på fler veganska glassar, fler glassar utan E-nummer och roligare pinnglassar/strutar för det är ändå det jag väljer en varm dag när jag knallar runt på stan, cyklar en runda eller är vid stranden. Ser fram emot 2016 års smaskiga inlägg!

    SvaraRadera