onsdag 9 december 2015

Recension: Gettergod Gelato Julspecial Mjölkkola Cajeta

"Getglass med smak av mjölkkola på getmjölk"




Gettergod Gelato's andra julsmak är något så pass unikt som en glass smaksatt av Dulche de Leche från just getmjölk. Som nära på religiös dyrkare utav denna Argentinska (eller i detta fall helsvenska) delikatess var förväntningarna minst sagt höga, speciellt efter att fått höra att Gettergod Gelato även kokar denna kola själva.




Då jag tar av locket möts jag en lätt doft utav en mörkare kola, samt en ljusbeige intetsägande glassbas som står starkt i kontrast mot doften.

Konsistensen är härligt krämig, nästan lite seg, samt har en rejäl tyngd och känns "rejäl". Smälttiden är riktigt bra, och glassbasen är len samt fri från isbildning genom hela min session utav glufsande.

Smakmässigt möts jag först utav en söt ton utav kola som genast blommar ut i en explosion utav smaker, jag är faktiskt lite chockad då ju glassbasen visuellt verkligen inte ger intryck av att besitta denna mängd komplexa och mörkare nyanser utav kola.
Jämfört med den Dulche de Leche jag själv kokat och smakat är detta en betydligt mer vuxen och "mustig" upplevelse med stort djup och små hintar av vad jag personligen tycker påminner om dadelsirap, karamelliserat socker samt hintar av vad jag tror kan vara vanilj.
Tack vare den låga fetthalten känns glassen fräsch, och smaken känns intensiv och "direkt", samtidigt som kolan tack vare sina komplicerade lager utav smak gör att en trevlig eftersmak trots en låg fetthalt faktiskt existerar hos glassen.
Sötman är fin och balanserad, och tack vare dess mörkare toner känns glassen aldrig sliskig, utan mer som en gammaldags hemlagad kola som kokats till jul.

Allt är dock inte perfekt, jag vet själv att konsistensen kan bli svår att hantera om man har i för mycket inblandningar i en glassbas, men jag hade verkligen velat se ännu mer utav just mjölkkolan. Sistnämnda hör till de bästa kolabaser jag någonsin smakat, och det känns synd att man inte släpper denna veritabla smakbest lös, utan istället håller den i koppel.
Det vi istället får är en balanserad och trevlig glass som känns unik och balanserad, men samtidigt även känns lite försiktig och"fin", då den verkligen hade kunnat slå knockout på mina och Sveriges smaklökar genom en virvel av kola eller en högre koncentration utav mjölkkola i glassbasen.

Gettergo Gelato Cajeta får detta till trots ett högt betyg på grund utav den fantastiska mjölkkolan och är en rekommendation för dig som vill pröva något annorlunda (och gott) denna jul.
(Jag kommer personligen hålla tummarna för att det adderas en kolavirvel/alternativt börjar säljas Dulche de Leche på getmjölk i butik).




Glassguruns Kommentar:
Unik glass med en löjligt god huvudingrediens, som dock är för försiktig i smaken.

Förpackning:
Julig och fin med blandning av guldigt och beige. Känns lyxig med sin "minimalistiska hantverks approach" på bästa möjliga vis.

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Gettergod Gelato! (ord: 79:-)
Inköpsställe: Ica Kvantum Gränby
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 97
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 10 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens:  4.5 /5
Ätvärde: 4 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21.5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

3 kommentarer:

  1. Hej! Tack för dina utförliga recensioner. Väldigt kul att följa. Men en liten nyfiken fråga angående näringsvärdet på gettergods glassar; var hittar du det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De näringsvärden som är angivna för Gettergod Gelato's produkter är ungefärliga värden producenten gett mig via mail. Det är alltså mycket möjligt att de är felaktiga då dessa julsmaker ju innehåller inblandningar.

      Radera
  2. Hej,
    Nu finns alla våra näringsvärden angivna på vår hemsida http://www.blogg.gettergod.se/glassen/ingredienser-och-naringsvarde/
    Framöver kommer de även att finnas på våra förpackningar då ny lagstiftning kräver så från 13 december. Dock kommer det att saknas på den glass vi redan producerat fram tills idag så det blir en succesiv övergång och därför finns det även tillgängligt på vår hemsida. Generellt kan vi väl säga att just våra Julsmaker har lite mer av det goda och därför även lite högre energivärde. :)

    SvaraRadera