fredag 4 december 2015

Recension: Gettergod Gelato Julspecial Saffran Chokladkross

"Getglass med saffranssmak samt krossad mörk choklad"



Såhär till December julpyntas det inte bara i varje hem och hus, utan även i Gettergod Gelato's sortiment. Som för att kompensera för isgata och förkylning lanserar de nu till vintern de löjligt lockande smakerna Saffran Chokladkross samt Mjölkkola "Cajeta!
Efter en entusiastisk konversation via mail stod jag snart med en låda innehållandes två rariteter i famnen.




Då jag har en nästan (läs helt och hållet) ohälsosam förkärlek för saffran, kunde jag inte hålla tassarna borta från den tigerfärgade förpackningen speciellt länge. Med löften om saffran utav yppersta kvalitet, som dessutom fått dra sig i Konjak. Samt lockande chokladkross från min favorittillverkare Malmö Chokladfabrik (deras 70% Chuao är den bästa choklad jag smakat), var ribban lagd mycket högt redan från start.

Under locket döljer sig en lussekattsgul massa, prickig likt en Leopard utav flisad choklad.
Konsistensen är seg, krämig och luftig, men trots detta har den en tyngd som ger den en "rejäl" känsla på ett mycket positivt sätt.

Glassbasen visar sig vara allt jag önskade och lite till!
En stark, intensiv saffranssmak blommar direkt ut på tungan och dröjer sig kvar i en mindre evighet. Alla nyanser dansar tango på mina smaklökar och bilder av hembakad lussekatt och Luciatåg flimrar förbi i huvudet. Som avslutning finner jag även nyanser av konjakens sötma och djup vilket ger saffranssmaken karaktär och ytterligare djup, skulle jag sammanfatta smaken i ett ord blir det ironiskt nog "varm".
Då glassen är just gelato, och därmed inte fullfet leder detta till att en gräddig eftersmak uteblir, men istället blir just den underbara smaken utav saffran alltmer intensiv.
Sötman är balanserad och har en ren klar smak, detta är tur då en alltför intensiv sötma hade kunnat stjälpa glassen helt genom att ta fokus från övriga smaker.

Chokladen är även den lika underbar som jag hade hoppats på. Malmö Chokladfabrik levererar, med en choklad som ger en härlig kontrast till glassbasen och själv bjuder på ett komplext virrvarr av nyanser, beska och sötma. Smakmässigt drar denna choklad lite åt "röda bär" hållet enligt vad jag upplever, vilket fungerar ypperligt i denna glassbas.

Då smakerna blandas samman bildar de en slags härlig simplistisk symbios, där de båda från början utmärkta smakerna ihop blir bättre.
Det finns inte mycket att klaga på i denna glass, om jag skall vara petig skulle jag gärna vilja ha sett större variation i chokladkrossets storlek, samt ytterligare någon svag smak att lyfta fram saffranen med (likt vit choklad eller honung).
Men detta är petitesser, och i slutändan är detta en fantastiskt bra glass ni bör unna er till jul!




Glassguruns Kommentar:
Julglass i lyxförpackning som levererar på samtliga punkter!

Förpackning:
Dunderläckra kontraster att kritvitt, gult och mörkbrunt. Känns unik med sin "minimalistiska hantverks approach" på bästa möjliga vis.

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Gettergod Gelato! (ord: 79:-)
Inköpsställe: Ica Kvantum Gränby
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 97
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 9 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens:  4.5 /5
Ätvärde: 4.5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 24 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar