onsdag 4 november 2015

Recension: Häagen-Dazs Summer Berries & Cream

"Gräddglass med smak av bär samt syltvirvlar"

Den sista recensionen av Häagen-Dazs numera något föråldrade "nyheter" är faktiskt en recension jag haft klar sedan Juni 2015.
Anledningen till att den ej publicerats tidigare är att jag i egenskap av lätt senil ung man lyckades glömma bort var jag sparade bilderna, men så plötsligt på en vacker höstkant dök de återigen upp i en fil, djupt inbäddad i min dators mörkaste skrymslen.
Så trots bristande kvalitet på sagda bilder, väljer jag att härmed publicera recensionen, för att eventuellt uppdatera bilderna vid senare tillfälle.
/Glassgurun

Häagen-Dazs Summer Berries&Cream ämnar frälsa det Svenska folket över okomplicerad bärglass. Då just grädde och bär är en del av den Svenska folksjälen (hävdat av mig) är detta inget litet uppdrag att ta sig för!




Under det tunna plastskynke som döljer glassens yttre för omvärlden, möts vi utav en försiktigt rosa bas, med mörkare partier som hintar om de utlovade syltvirvlarna.
Själva glassbasen kan sammanfattas som gräddig!
Den är len som grädde, tung som grädde, lika underbart god som grädde, och lika maffig att äta i stora partier som grädde.
Sötman är balanserad, och verkar huvudsakligen komma från bären/sylten. Något som enligt mig gör att just bärsmaken känns intensiv och tydlig.
Just bärsmaken smakar absolut tydligast av hallon, blåbär samt svaga inslag av björnbär och är oroväckande svår att bli trött på.
Syltrippeln/virvlarna är intensivt härliga inslag som bidrar med en start smak av hallon. Personligen upplever jag konsistensen som lite "isig" vilket förstör den annars lena upplevelsen, men jag förlåter dem på grund av den underbara intensiteten de tillför. Vad jag däremot inte förlåter är mängden rippel som är på tok för liten enligt undertecknad.

Om du gråter en sorgens tår såhär vid höstkanten för att du ej längre kan få tag på färska bär till din fyllda gräddskål är detta det ljus i tunneln du sökt efter. Enligt mig en utav de bättre rena bärglassarna på den Svenska marknaden! 




Glassguruns Kommentar:
Som att äta grädde med sylt ... fast med något för lite sylt.

Förpackning:
Pampig, rejäl, doftar 1700-tal och adel. Med andra ord mycket lik glassen själv.

Köpa igen?
Med breda mellanrum ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Häagen-Dazs! (ord: 49.90:-)
Inköpsställe: Ica Årstahallen
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Nej!
Kcal / 100 ml: 228
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 8 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens:  4 /5
Ätvärde: 2,5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18.5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar