torsdag 30 juli 2015

Recension: Gettergod Gelato Lakrits

"Gelato på getmjölk med lakritssmak"

Så pass sällsynt som lakritsglass ändå är i Sverige, blev jag lite överraskad men samtidigt glad över att se en variant från Gettergod Gelato.



Inuti den läckert designade burken finner jag en grå-beige slät massa utan inblandningar.
Konsistensen är krämig och kompakt samt silkeslen, och den känns nära på matig att sleva i sig.

Smakmässigt är det en mycket ren och naturlig smak utav lakritspulver som möter mig.
Som en flitig brukare av denna vara i hemmet är detta för mig något positivt.
Då det just gäller lakritsglass anser jag att producenten antingen bör gå hela vägen för att imitera söt/saltlakrits, alternativt försöka lyfta fram lakritsrotens mångfasetterade  smaker.

Sötman är försiktigt balanserad, och istället är det lakritsens egna sötma som får stå i centrum.
Med den lätt matiga getmjölken som komplement är produkten som helhet mycket angenäm och dess rena smaker får den att kännas fräsch och naturlig.
Den saknar tyvärr udd, och upplevs enligt mig som lite väl försiktig och mesig.
Lite havssalt, eller någon form av kontrast hade verkligen gjort under för denna annars eminenta skapelse, och det är just dess enformighet den tappar lite på.

I slutändan är detta dock ett praktexemplar på rena naturliga smaker och enligt mig är det en utav Sveriges absolut bästa lakritsglassar i nuläget.



Glassguruns Kommentar:
Fräsch och matig kvalitetsglass, som dock kan upplevas som enformig!

Förpackning:
Ljus och fräsch, med härligt typsnitt och design, jag gillar den skarpt!

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Gettergod Gelato! (ord: 79:-)
Inköpsställe: Arrenius&Company Uppsala Saluhall
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 119
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 9 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens:  5 /5
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 20 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar