torsdag 25 juni 2015

Recension: Holly&Dans Frozen Yoghurt Coconut Chocolate Swirl

"Froyo med kokos och chokladvirvel"


Alvestaglass lanserade i samband med sin froyo-satsning "Holly&Dan's" ett flertal vågade och intressanta smaker. Med löften om chokladvirvlar och kokos var jag ju helt enkelt tvungen att testa då min filosofi kring glass i de flesta fall är "more is more".





Visuellt möts vi av en kritvit lätt glansig glassbad fullkomligt dränkt i kokosflingor.
Konsistensen är lätt isig och luftig med relativt snabb smälttid, jag hade mycket gärna sett en mjukare bas då detta fråntar från upplevelsen.

Själva smaken börjar bra med en lätt kokos-ton, men försvinner snabbt bland en balanserad svag sötma och en konstig, lätt sur bismak.
Det känns inte fräscht, jag är van vid syrligheten en yoghurtbas bidrar med men denna är annorlunda, och landar detta inte inom de ramarna jag vill att en kokosglass skall ha!
Chokladvirveln är godkänd men inte mer. Den påminner om Ohoj's chokladsås, dock lite mörkare, och med den udda bismaken jag tidigare nämnt, som jag fortfarande inte kan placera.
Detta faktum gör att den något snålt tilltagna mängden inte stör mig speciellt, något jag annars hade ansett varit något negativt.

Glassen har sina starka moment, men för mig försvinner dessa bland de negativa aspekterna jag finner.
Det finns bättre kokosglass att köpa för dina surt förvärvade slantar, denna når enligt mig inte hela vägen!





Glassguruns Kommentar:
Något kemisk kokosglass

Förpackning:
Härlig lekfull färgexplosion med snygg stilistisk design.

Köpa igen?
Nej

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Alvesta Glass (ord: 39:-)
Inköpsställe: ICA Torgkassen
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: 104
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 4 / 10
Balans: 2 / 5 
Konsistens: 3 /5
Ätvärde: 1 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 10 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar