torsdag 14 maj 2015

Recension: Holly & Dan’s Organic Frozen Yoghurt Rich Chocolate Butterscotch

"Frozen yoghurt med chokladsmak och kolasås"

Som jag siade om för ett år sedan boomar nu den ekologiska trenden för fullt, Alvestaglass vill inte vara sämre och har lanserat konceptet "Holly&Dan's" som försöker armbåga sig in på den numer mycket populära Frozen-Yoghurt marknaden.





I den mycket snygga pappförpackningen döljer sig en mörkbrun kakaotonad massa, med lätt noterbart kryss av lovande kolasås.
Konsistensen är något hård och "isig", men även silkeslen och tung vilket är ett gott tecken.

Smakmässigt är denna chokladsmak absolut riktad mot dig som föredrar en vuxnare glass! Det är en tydlig ton av kakao som möter mig, denna balanserar sötman i glassen väl med sin beska, men sagda beska gör även att detta inte är en glass som kommer uppskattas av alla!
Just syrligheten i glassen som normalt sett är det tydligaste kännetecknet hos en froyo är konstigt frånvarande i detta fall, istället är det en mycket ren kakaosmak utan egentligt djup eller komplexitet som möter mig.
Kolasåsen är riktigt god, med komplexa brända toner och en sötma som möter chokladens beska i en fantastisk harmoni. Tyvärr är det löjeväckande lite utav denna sås i själva glassen, all sås verkar ha ansamlats på toppen, vilket gör att man slukar den förhastat och sedan enbart har kvar en halvliter av besk chokladglass.
Detta gör tyvärr att den känns enformig, och beskan gör att man likt med riktigt mörk choklad inte kan äta speciellt mycket utav den utan tröttnar efter ett par tuggor.

I slutändan är detta en helt ok froyo, men då den hade potentialen att var så mycket mer känner jag mig ändå lite besviken.




Glassguruns Kommentar:
Vuxen och besk chokladglass med problem gällande smakbalansen.

Förpackning:
Urläcker på alla dess vis, en stilren färgexplosion med bilder som får munnen att vattnas!

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Alvestaglass ( ord: 39:-)
Inköpsställe: ICA Torgkassen
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: 121
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6 / 10
Balans: 1,5 / 5 
Konsistens: 4 /5
Ätvärde: 2,5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 14 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. Ha ha, även jag har provat denna glass EN gång. Fler gånger blir det inte. Din recension fångar mina intryck så exakt att jag, annars pratsam, tystnar helt. Just så var det.

    SvaraRadera