fredag 22 maj 2015

Recension: Go Coconuts Hazelnut Heaven

"Kokosmjölksglass med hasselnötssmak"

En växtbaserad veganglass med himmelriket i namnet, är något som det nästan är krav på att jag bör testa. Lyckligtvis var de trevliga tjejerna på "Go Coconuts" villiga att sponsra med smakprov, och jag gick således från NK's Saluhall fyra veganglassar rikare.





Hazelnut-Heaven bjuder på en underbart läcker burk med lätt hippiefeeling, och en lika kort innehållsförteckning som jag hoppats på. Socker och laktos göra sig icke besvär, istället används det agavesirap och kokosmjölk i denna pjäs!

Under locket döljer sig en mörk-beige massa. Inte ett spår efter inblandningar synes, detta är en slät glass.

Konsistensmässigt är den otroligt bra för en veganglass. Den är lika, om inte mjukare än gräddglass, och är fluffig men känns ändå "rejäl".

Smakmässigt blev jag mycket positivt överraskad!
En försiktig och naturlig hasselnötssmak utan konstiga bismaker breder snabbt ut sig över min tunga. Jag anar direkt toner av kokos, men det mesta dränks direkt i den lena hasselnötssmaken som avrundas med toner från mandel.
Det som blir kvar av kokostonerna ligger blygt bakom hasselnöten och ger en långvarig eftersmak.
Just att smaken känns ren och naturlig är extremt viktigt enligt mig då man skapar en smak som inte förlitar sig på inblandningar. Här lyckas verkligen Go Coconuts till fullo då sötman från agavesirapen blandas nära på perfekt med övriga ingredienser!

I slutändan kan jag tycka att det trots allt skulle varit trevligt med lite nötbitar eller någon vegansk mörk choklad för att erbjuda variation i både smak och mouthfeel.
Men trots en mycket simpel profil levererar denna smak till fullo enbart på kvalitet, och det är en glass jag varmt kan rekommendera.
Inte bara på grund utav att den är vegansk, eller tillverkad av bra råvaror, utan för dess mycket speciella och unika smakprofil!





Glassguruns Kommentar:
En god, silkeslen veganglass för hasselnötsälskaren

Förpackning:
Superläcker grafisk design på en vanlig pappersburk. Känns naturnära och landar designmässigt mellan Thailand och Hippe.

Köpa igen?
Ja!

-----------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva, Tack Go Coconuts! (ord: 64:50:-)
Inköpsställe: NK Saluhall
Storlek: 500ml  
Ekologisk: Ja (samt Vegansk)
Kcal / 100 ml: N/A 
-----------------------------------------------------------------------
Smak: 9 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 5 /5
Ätvärde: 4 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. Mmmm, det där låter himla gott, och gör gott i hjärta och själ att det är veganskt. Trevligt att du beskriver den som bra och fluffig i konsistensen, något som veganska glassar ibland (oftast?) har svårt att nå upp till.
    Ska absolut testa denna, även om priset anses rejält högt.

    SvaraRadera