lördag 7 mars 2015

Recension: Lejonet och Björnen Ekologisk Vanilj

"Glass med vaniljsmak"

Då Lejonet och Björnen sponsrar på glass tackar man inte nej, speciellt inte då den tillhör deras KRAV-märkta linje som jag sedan tidigare vet håller en hög klass.
Innehållsförteckningen är kort och koncis, vikten är lovande, och förväntningarna relativt höga.


Visuellt är detta en vit vaniljglass vilket antyder en lägre halt av äggula, man kan tydligt se små små svarta prickar i glassbasen likt ett myller!

Konsistensen på glassen är förvånansvärt bra, krämig, silkeslen, och utan den "gummiaktiga" känsla denna tillverkare ibland har på sin glass. Den drar dock mer åt gelato-hållet än premiumglass-hållet.

Smakmässigt är jag fortfarande lite kluven på vad jag tycker, glassen innehåller nämligen en stor mängd smör istället för grädde, men liksom i fallet med Cremé Fraiche i glassbasen är detta ändå en positiv överraskning.
Smaken blir inte lika "krämig" men får en rundare snällare ton vilket gör att glassen känns väldigt mild och trevlig.


Den kommer garanterat inte passa alla, men jag själv faller ganska så snabbt för den mycket speciella eftersmak kombinerat med den balanserade sötman.
Glassen är lätt att äta, och känns "fräsch" på det sättet att smaker framträder tydligt och klart.
Det enda riktiga felet jag hittar är att den saknar en varande eftersmak, samt att jag gärna sett en något kraftigare bourbon-ton, men detta är enbart en personlig preferens.

Summa summarum är detta en trevlig vaniljglass som höjer sig över snittet, den kan enligt mig inte tävla med de riktiga tungviktarna men är en glass jag kommer köpa igen på grund av unik smakprofil och hög kvalitet rakt igenom.





Glassguruns Kommentar:
En unik (smörig) vaniljglass som dock gärna hade kunnat ha mer vaniljsmak!

Förpackning:
Snygg stilren design som förmedlar en Eko-känsla tack vare det gröna. Riktigt riktigt bra.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva (rek 43:-) Tack Lejonet&Björnen!
Inköpsställe:  Ica Gränby Uppsala 
Storlek: 500ml  (vikt=413g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: NA/Men HÖGT
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 4 /5
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar