måndag 23 februari 2015

Recension: Mormor Magdas Vaniljsstång

"Gräddglass med vanilj"

Småländska Mormor Magdas tolkning utav vanilj är en smak jag medvetet undvikit att recensera fram tills nu, och en smak jag redan på förhand hade hypat till ett högt betyg.

De supertrevliga glassmakarna från Jönköping har nämligen en ganska så säregen smakprofil på sin glass, de har lyckats hitta en balans mellan gräddighet och sötma som känns skräddarsydd för just mig.
Hade de bara haft en tydligare äggulesmak hade jag utav princip vägrat recensera dem då mina betyg utan en sekunds tvivel skulle blivit ytterst polära.




Visuellt är detta en  klassiskt vit vaniljglass!
Svarta prickar utav madagaskisk vaniljstång syns direkt vid toppskiktet och sätter min hypotetiska ribba högt.

Konsistensen är precis som jag hoppades nära på perfekt, bara Häagen-Dazs och enskilda exemplar från Järnaglass har hittills bjudit på en bättre mouthfeel och vi bjuds här på en silkeslen gräddig upplevelse som lämnar en försiktig fetthinna på skeden.

Sötman är bäst beskriven som "gudomlig" då den träffar mitt i prick med en intensiv men ändå inte sliskig profil vilket innebär att glassen är lätt att sluka, men samtidigt aldrig blir för maffig. En helt livsfarlig kombination med den underbara smaken.

Vaniljaromen i sig är väl balanserad åt det lättare hållet. Detta är en otroligt bra vaniljglass, som enligt mig nog är nischad mot den lite större marknaden då den inte har lika mycket äggulesmak eller bourbonarom som mången konkurrent.
Trots dessa handikapp är den otroligt högkvalitativ, och tack vare sin balans framstår den i slutändan som litet utav en joker som istället spelar på alla strängar samtidigt.
Med andra ord är det inte den bästa smaken för dig som vill ha något specifikt såsom äggule/bourbon arom, då finns  det betydligt vassare alternativ för dina smaklökar.
Men för alla där ute som söker en högkvalitativ vaniljglass som skall gå hem hos i princip vem som helst är detta den glass du skall köpa, den är verkligen så pass bra.





Glassguruns Kommentar:
Underbar vaniljglass som passar både för konnässören som för den breda marknaden!

Förpackning:
Färgglad, stilren och med retrokänsla. En riktigt lyckad och visuellt unik burk.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva (rek 49:-) Tack Mormor Magdas och Gården Direkt!
Inköpsställe:  Ica Gränby Uppsala 
Storlek: 500ml  (vikt=473g)
Ekologisk: Nej men ÄKTA VARA märkt
Kcal / 100 ml: NA/Men HÖGT
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5
Ätvärde: 4 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 23 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar