torsdag 26 februari 2015

Recension: Bonne Maman Vanille

"Gräddglass med vanilj"

Jag var minst sagt skeptiskt inställd då jag såg denna knallgula glassen från Bonne Maman i sitt mastiga 750ml tråg.

Stora förpackningar betyder tragiskt nog kass kvalitet enligt min erfarenhet, men med förhoppning om att bli överbevisad gav jag denna franska produkt en chans. Något jag är mycket glad att jag gjorde.





Färgen på denna glass är knallgul, inte helt olikt "Olof Viktor's" vaniljglass, vilket vittnar om en hög halt utav äggula.
Glassen myllrar utav stora svarta prickar vilket bådar mycket gott.
Då jag läser på innehållsförteckningen blir jag positivt överraskad av att den är kort, koncis, och enbart verkar bestå utav äkta råvaror.

Ännu mer förvånad blir jag då jag skådar "creme fraiche" på listan, jag hade innan detta ex bara hört talas om denna ingrediens i premiumglass, aldrig faktiskt smakat den.

Konsistensen är silkeslen, gräddig, och har en härlig tjockhet bara vissa tillverkare lyckas uppbringa. Smakmässigt är det en försiktigt söt glass med kraftiga bourbontoner som dominerar smakprofilen. Creme Fraichen's syrlighet balanseras väl med glassens inledande sötma och bjuder på ett resultat som vagt påminner mig om Turkisk Yoghurt.
Notera dock "vagt" då glassen har en balans och fyllighet som inte ens kan jämföras med den betydligt smaklösare froyon.

För en bourbonälskare som mig, som dessutom har svårt för överdrivet söta produkter är detta en jackpott jag snabbt slukar.
Jag kan tänka mig att denna är för intensiv för de som ogillar bourbon, men i allt som allo är detta en riktigt högkvalitativ produkt till ett bra pris och en annorlunda smakprofil!

Sorgligt nog verkar det vara en produkt de just nu fasar ut så om ni ser den ... KÖP!

Creme Fraiche i glass - Ja tack!




Glassguruns Kommentar:
Fantastisk fransk glass som tyvärr verkar vara på väg bort från Svea rike

Förpackning:
Ful och stel plastburk, fantastiskt snygg etikett som signalerar hantverk.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Picard!
Inköpsställe:  Picard Uppsala
Storlek: 750ml  (vikt=485g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 186
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 5 / 5
Ätvärde: 3,5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar