onsdag 21 januari 2015

Recension: Väddö Gårdsmejeri Pistage

"Gräddglass pistage och mandel"

I en desperat jakt efter ytterligare bra pistageglassar, fann jag till min glädje denna pjäs stående i ICA Kvantums frysdisk lite bortglömd.

Ett löfte om pistage i glassen lovar gott, ett löfte om mandlar i sagda pistageglass lovar om antingen fall eller knall.




Visuellt är denna glassen mycket tilltalande. En kraftigt pistagegrön nyans döljer sig under locket, med ett tjockt strössel av hackade mandelflarn.

Konsistensen är len med relativt snabb smälttid och känns lite gummiaktig, den bästa liknelse jag har är att den påminner om gelato.

Smakmässigt är det en söt glass med en underväldigande intensitet om än måttlig balans. Jag känner pistagen, jag kan tydligt se och förstå att detta är en pistageglass, men den känns inte riktigt som de pistageglassar jag är vana vid.

Mandeln tar istället över allt för ofta och resultatet blir något som nästan känns mjäkigt och mesigt.

Trots höga förhoppningar tvingas jag konstatera att denna glass på sin höjd är ok.




Glassguruns Kommentar:
En för svag pistageglass med för stort fokus på annat än huvudsmaken.

Förpackning:
Snygg etikett, simpel och färgglad design, denna är riktigt riktigt bra.

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 39:-
Inköpsställe: ICA Kvantum Gränby
Storlek: 500ml  (vikt=331g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: N/A men i gelatoklassen
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 3 / 5 
Ätvärde: 2 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 14/ 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar