tisdag 13 januari 2015

Recension: Järnaglass Kanel

"Gräddglass med kanel"

En överraskning i den giftbag Järnaglass skänkte mig fanns en kanelglass.
Jag har sedan länge varit ett gigantiskt fan av kanel. Under försök till viktminskning missbrukas denna underbara bruna krydda i skrämmande mängder, och jag kryddar nästan alla kötträtter med en hint utav den.

På glassfronten var jag däremot relativt tveksam, kanel har en mycket distinkt smak, det är ingen slump att nästan all andra producenter väljer att kombinera den med bär eller bakverk för att bättre balansera smaken.




Järnaglass bjuder oss här på en ljusbrun massa med kluster av något mörkare prickar.
Konsistensen är len, kompakt och gräddig och lämnar en liten fetthinna på skeden (något som ofta indikerar god kvalitet).

Sötman är till min glädje väl avvägd och samma sak gäller för kanelen. Resultatet blir en smak som på något udda vis påminner lätt om "cinnabun" trots avsaknad av kemisk vanilj och bulldeg.

Glassen slinker ned avsevärt mycket snabbare än väntat och trots egentlig avsaknad av variation och ett begränsat smakdjup är glassen i sig riktigt riktigt god.

Sammantaget är detta en glad överraskning, jag hade på grund av en tråkig grundidé väntat mig en stel och relativt ointressant slutprodukt, men lyckligtvis hade jag fel.
Glassen lämnar en del att önska rent kreativt, men tack vare den höga kvalitén glassen i sig håller landar den på den övre betygsskalan.




Glassguruns Kommentar:
Simpel men trevlig glass som levererar ordentligt på de områden den skall.

Förpackning:
Snygg etikett men tråkig platsförpackning.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Järnaglass (rek 49:-)
Inköpsställe: ICA Torgkassen Uppsala 
Storlek: 500ml  (vikt=483g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: NA/Men HÖGT
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 5 / 5 
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 20 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar