lördag 3 januari 2015

Recension: Häagen-Dazs Cookies and Cream Bar

"Vaniljglass med kakbitar, skal av  mörk choklad och kakbitar"

Då mitt fantastiska lokala ICA lyckades få tag i en  batch av Häagen-Dazs mytomspunna pinnglassar som de sedan sålde 2 för 20:- var jag inte sen att genast inhandla varje tänkbar sort.

Detta är den första pinnglassen jag kommer recensera på bloggen. Men förhoppningsvis blir det många fler då premium-pinnglass verkar vara något som ökat under de senaste åren, mycket tack vare Hansens-Glass.

Pinnglass har aldrig varit en gigantisk favorit hos mig, jag föredrar nästan alltid mjukglass (guilty pleasure) och gör endast undantag för Piggelin och Magnum mandel!

Därför var detta spännande då jag alltid hyst Häagen-Dazs högt som tillverkare tack vare deras generellt sett höga kvalitet.




Glassen ligger lyxigt och något miljövidrigt förpackad i en vanlig plastförpackning under den läckra pappkartongen.
Färgen är mörk och ytan är skrovlig med svarta prickar av krossade oreo-liknande kex. Till storleken är den något mindre än en GB-Magnum.

Den mörka chokladen tar snabbt överhanden vid min första tugga, denna är helt klart av en bättre kvalitet än vad som är sedvanligt på pinnglassar och är  något besk och komplex till smaken.

Vaniljglassen är utav god kvalitet, dock tycker jag inte att den är lika bra som den är  i 500-ml byttan utav exakt denna smaken, något som jag tror kan bero på inverkan från den mörka chokladen och annorlunda smälttid.

Kakbitarna i både skalet och i glassen är goda och påminner om en mörkare variant av oreo, men känns passivt stela och tillför inte lika mycket som man först tror att de borde göra.

Sammantaget är det en god pinnglass som jag absolut skulle köpa före de billigare varianterna, men inget som verkligen imponerade på mig.
Den hade mått betydligt bättre av att erbjuda mer kakbitar och gå "godisvägen" eller av att fokusera på de högkvalitativa ingredienserna den är gjord utav.




Glassguruns Kommentar:
En något mer högkvalitativ pinnglass som tyvärr landar mellan att fokusera på enstaka ingredienser eller att blanda upp.

Förpackning:
Härligt lyxig känsla på papperskartongen, snygg plastförpackning inuti, detta är ett bra jobb designmässigt.

Köpa igen?
Kanske

------------------------------------------------------------------------
Pris: 10:- (ord: 25:-)
Inköpsställe: ICA Årstahallen
Storlek: 266ml  / 85g
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 300 kcal per pinne!
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 4 / 5 
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar