söndag 14 december 2014

Recension: Järnaglass Saffran

"Gräddglass med saffranssmak"


Såhär till Jul gläds jag i vinterkylan av faktumet att min favoritkrydda Saffran äntligen får stå i centrum tillsammans med pepparkakskryddorna.

Med sin komplexitet och ytterst speciella arom vann Saffranssmaken mitt hjärta från min första tugga av en lussekatt och har (miss)brukats i mitt kök sedan dess




Järnaglass presenterar här sin version, klargul som en påskkyckling.
Konsistensen visar sig vara alldeles perfekt vilket inte är vanligt för tillverkaren annat än i dess sorbeter. Då detta har blivit allt vanligare under de senaste månaderna jag smakat olika sorter från dem hoppas jag innerst inne att de fått bukt med detta problem de tidigare haft.
Denna saffransglass bjuder iallafall på en tung och len bas som känns rejäl och verkligen smörjer strupen.

Smaken är till min oerhörda glädje allt annat än subtil, denna glass smakar verkligen saffran, och smaken amplifieras ytterligare av den ordentliga gräddhalten som lyfter den ytterligare och blandas väl som en subtil eftersmak.
Sötman är riktigt, riktigt bra avvägd och blir aldrig för intensiv, och tappar sin udd tack vare glassens kraftiga men lena smakprofil i övrigt.
Jag kan bäst beskriva glassens smak som kall, len saffranspudding är någon råkat dubbeldosera den röda kryddan.

Jag kommer dock på mig själv att sakna någon annan smak i glassen för att ytterligare framhäva saffranssmaken, exempelvis honung eller chili, men i ärlighetens namn är detta Sveriges i nuläget bästa Saffransglass och ett måste till jul enligt mig!




Glassguruns Kommentar:
Pang på saffranspåsen, en rejäl smakupplevelse som når oanade höjder med enkla medel.

Förpackning:
Simplistisk och trevlig etikett som  gärna kunde få sitta på en trevligare förpackning än den plastbytta den nu huserar på. Dock väldigt angenäm kulör på glassen.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Järnaglass! (Rek pris: 49:-)
Inköpsställe: ICA Torglassen
Storlek: 500ml  (vikt=495g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: NA/men högt
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5 / 5 
Ätvärde: 5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 24 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar