tisdag 9 december 2014

Recension: Järna Glass Jordgubbssorbet

"Jordgubbssorbet"

Järnaglass har sedan tidigare överbevisat mig om att de verkligen kan sorbeter .

Så det var till min stora glädje jag fann denna smak i bottenlagret på den gåvokasse jag fått utav dem.
Svenska jordgubbar är ju som vi alla vet något i särklass. Norden har världens bästa bär, det är ett påstående jag, och många kulinariska experter kan ställa oss rakryggade bakom.

Det finns en myriad av sorter, och samtliga skiljer sig åt ganska ordentligt. Markens kemiska sammansättning, mängden sol plantorna får, breddgraden, mängden vatten är bara några utav alla  de faktorer som bidrar till att våra bär utvecklar den karaktär och det smakdjup de besitter.

Så en Svensk sorbet kan smaka väldigt annorlunda mot vad man ursprungligen tror beroende på den sorts jordgubbe som använts, och beroende på den sort man vant sig vid.



Färgen på sorbeten är inbjudande röd i en något mörk nyans, koncentrationen på kulören skvallrar redan nu om ett skyhögt fruktinnehåll vilket enligt min erfarenhet alltid är positivt då det kommer till just sorbeter.

Konsistensen är perfekt, len, krämig och med en ganska så långsam smälttakt, troligtvis en effekt av den höga pektinhalten från bären, detta gör att den känns "rejäl" samtidigt som den är fräsch vilket är ovanligt för sorbeter som annars brukar kännas väldigt "lätta" att glufsa i sig.

Smaken är otroligt intensiv, det känns bokstavligen som att äta en hemgjord, krämig,outspädd jordgubbssaft (inte jordgubbskräm, den är inte intensiv nog för att kunna jämföras).
Sötman är väl balanserad och blir aldrig för intensiv, till sorbeten har en mustig typ av bär använts vilket resulterar i en kraftufull, nästan jäst smakprofil.
Personligen är jag ett gigantiskt fan utav bäret "polka" som är betydligt sötare och friskare, därför går träffar inte denna sorbet alla noter som hallonsorbeten gjorde, även om jag är övertydag om att den kommer göra det för dem som gillar de lite "mörkare" jordgubbsorterna.

En ypperlig kvalitetsprodukt från Järnaglass även denna gång, låt er inte vilseledas av mitt individuella betyg, detta är en sorbet ni bör testa!





Glassguruns Kommentar:
Mustig och intensiv jordgubbssorbet som är lite för mörk i smaktonerna för att nå fullpott enligt mig!

Förpackning:
Simplistisk och trevlig etikett som  gärna kunde få sitta på en trevligare förpackning än den plastbytta den nu huserar på. Dock väldigt angenäm kulör på glassen.

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Järnaglass! (Rek pris: 49:-)
Inköpsställe: ICA Torglassen
Storlek: 500ml  (vikt=475g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: NA/men relativt lågt då det är en sorbet
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 5 / 5 
Ätvärde: 5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar