onsdag 26 november 2014

Recension: Österhagens Glass Saffran

"Gräddglass med saffran"

Jag avskyr vintern ...

Det kan tyckas vara märkligt för någon som är så pass förtjust i frysta efterrätter men då det kommer till slask, minusgrader och vintersjukor hyser jag ingen kärlek överhuvudtaget.

Det som tillsammans med ett mindre läns totala årsförbrukning av D-Vitamin håller mig uppe under dessa depressiva månader är alla härliga nyheter på den gastronomiska fronten.

Vi har semmeldagen, kanelbullens dag, pepparkakor, knäck, och så framför allt saffran.

Saffran är den enda smak på glass eller smak i allmänhet jag föredrar över pistage, den fungerar till ALLT och bjuder på en explosion av smaker utan dess like.




Österhagens Saffransglass är härligt gul med tydliga röda bitar av saffran som faktiskt gör den riktigt vacker visuellt.

Konsistensmässigt är den len och krämig samt smälter långsamt, något som nog kan bero på den skyhöga gräddhalten.

Smaken då?
Tyvärr levde denna smak inte riktigt upp till mina förhoppningar, trots en perfekt sötma, härlig fyllighet och ren naturlig smak är saffransmaken i sig inte tillräckligt intensiv.

Andra tillverkare som dras med detta problem brukar blanda ned honung, choklad eller chili för att maskera den för svaga intensiteten, något som Österhagens Glass modigt men dumt nog valt att strunta i.

Resultatet blir en mycket god glass, men som istället för att sända mig till ett knallgult smakparadis retar den nästan istället mina smaklökar med en så pass bra, men ack så svag prestation.

En riktigt bra glass, bara gräddglassen i sig håller högre kvalitet än många konkurrenters, men för mig en besvikelse.




Glassguruns Kommentar:
God men något svag Saffransglass.

Förpackning:
Stilren men något tråkig etikett, platsförpackningen gör visserligen att glassen syns tydligt, men känns inte alls det hantverksmässiga yttre som glassen gör sig förtjänt av

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 49:-
Inköpsställe: ICA Torglassen
Storlek: 500ml  (vikt=330g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: N/A men högt
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 1 / 5 
Konsistens: 4 / 5 
Ätvärde: 2 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar