torsdag 27 november 2014

Recension: Järnaglass Blåbär

"Gräddglass med blåbär"

Järnaglass levererar denna gång en neutral glassbas med inblandning av björnar och längdskidåkares favoritbär.

Blåbärsglass är ett säkert, om än något tråkigt kort och det är kul att se en tillverkare som vågat pröva något annorlunda.




Visuellt möts jag av en kritvit gräddglass med klart lilablå stråk av blåbär.
Konsistensen är blytung, kraftigt gräddig och kräver sedvanligt en mycket lång tining.

Smakmässigt bjuder glassen på en bra balanserad sötma med en kraftig ton av grädde, något av denna tillverkares signum, ett signum jag lärt mig uppskatta allt mer tack vare den smakintensitet den erbjuder.

Blåbären är inte homogent inblandade som är sedvanligt, utan ligger istället i små kompakta klumpar som bryter av härligt mot gräddbasen.

Jag känner mig lite lätt hypokritisk, men efter ett tag känner jag allt mer att jag saknar en kontinuerlig blåbärssmak jämfört med de få guldgruvor jag finner mig själv febrilt grävandes efter.

Glassen klarar sig tack vare råvarornas skyhöga kvalitet och den smakupplevelse som gräddglassen erbjuder men når inte riktigt sin fulla potential.



Glassguruns Kommentar:
Högkvalitativ gräddglass med blåbär som inte riktigt når sin fulla potential men ändå levererar.

Förpackning:
Stilren med trevlig etikett, platsförpackningen gör visserligen att glassen syns tydligt, men känns inte alls det hantverksmässiga yttre som glassen gör sig förtjänt av

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Järnaglass! (Rek pris: 49:-)
Inköpsställe: ICA Torglassen
Storlek: 500ml  (vikt=487g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: N/A men högt
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 3,5 / 5 
Konsistens: 4 / 5 
Ätvärde: 3,5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar