lördag 4 oktober 2014

Recension: Häagen-Dazs Coffee

"Kaffeglass"


Premiumtillverkaren Häagen-Dazs har sorgligt nog beslutat sig för att avsätta mintglassens monark "Mint-leaves&Chocolate", men som plåster på såren har de dundrat ut en nyhet om att fanfavoriten "Coffee" återigen finns tillgänglig på hyllorna.

Jag hade nog hellre sett att de tagit bort "Dulche de Leche" då den faller ganska så platt bredvid "Salted Caramel", men å andra sidan har de nog gått efter försäljningssiffror vilket måste innebära att den har en trogen skara fans.

Coffee  fångade direkt mitt öga med en mycket kort innehållsförteckning, inte ett löfte på hög kvalitet, men ju fler tillsatsfria glassar jag testar, desto mer övertygad blir jag om att det finns ett samband mellan dessa två faktorer.



Visuellt har glassen en härligt mörkbeige ton, konsistensen är som alltid med just Häagen-Dazs perfekt, tung, krämig och silkeslen.
Jag hade en viss skepsis innan min första sked då kaffeglass är en mycket svår smak att handskas med, man måste träffa precis rätt i intensitet och rostningsgrad då man annars kommer skrämma iväg de nyaste något oerfarna kaffedrickarna.
Är smaken för mild kommer kontorsslavarna (vars morgonkaffe i princip absorberar ljus) att fnysa på näsan och se sig om efter andra alternativ.

Lyckligtvis möts jag av en otroligt angenäm upplevelse av finstämd sötma som beblandas med en gräddig ton och rundas av med kaffesmakens arom.
Smaken har den komplexitet jag hoppats på med flera nivåer utav smaker, och även om kaffesmaken är i centrum tar den aldrig överhanden utan ligger som en finstämd baston genom hela smakupplevelsen.

I glassen finn inga inblandningar eller såser, detta är helt enkelt en utav de få smaker de har där de istället valt att låta kvalitén på råvarorna tala sitt tydliga språk.
En glass för kaffeälskare, och jag kan nästan lova att dessa kommer bli frälsta över upplevelsen.

Den får inte full pott, för den är något för enformig i mitt tycke för att uppnå detta, men om du verkligen älskar kaffe kommer denna smak ta en speciell plats i ditt hjärta.




Glassguruns Kommentar:
Helt enkelt en riktigt riktigt (riktigt?) bra kaffeglass med välbalanserad smakprofil för kaffeälskare.

Förpackning:
Lyxig med härlig doft av lyxigt 1800-talets england samt en mycket bra bildplacering. Häagen-Dazs design är för mig en klassiker, visserligen lite stel, men "if it aint broke dont fix it"

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Häagen-Dazs (rek 51:-)
Inköpsställe: ICA Torgkassen
Storlek: 750ml  (vikt=430g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 230
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 4,5 / 5 
Konsistens: 5 / 5 
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 22,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar