lördag 18 oktober 2014

Lejonet&Björnen Sea Salted Caramel

"Salt karamellglass med bitar av karamell och kolasås"

Från Göteborg kommer tillverkaren Lejonet&Björnen med en hel trave nya glassmaker.
Under färgglada etiketter stoltserar tillverkaren med löften om glass "med riktiga ingredienser".
En snabb koll på innehållsförteckningen  bekräftar faktiskt detta, även om tillverkaren tar till med lite väl många E-ämnen och tillsatser för att de av er som gillar "Äkta vara" konceptet skall känna er bekväma, då fungerar nog deras ekologiska produkter bättre.



Visuellt möts jag av en lätt orange/beige-tonad massa där jag redan nu kan se bitar av karamell skymta under ytan.
Jag tar en sked och finner mig positivt överraskad, smaken är len, balanserad, söt, och framför allt med den härliga sälta som gör denna smakkombination så bra.
Den saknar visserligen en rejäl eftersmak, men detta gör även att den slinker ned avsevärt snabbare och känns mycket lättäten, lite som en blandning mellan en "gluffsarglass" och "finsmakarvarianten".
Konsistensen är len och krämig med en härligt luftighet som för mina tankar till gelato, även om denna smak är betydligt tyngre och kompakt än vad som är sedvanligt för tillverkaren.
Något som däremot jobbar mot den är en väldigt fet hinna som ligger kvar på tungan efteråt.

Kolasåsen bjuder på en flernyanserad smakupplevelse och förstärker karamellsmaken i intervaller vilket ger glassen ytterligare variation utöver sältan.

Det som verkligen lyfter glassen är de hårda bitarna av karamell som bjuder på en närmast oemotståndlig smakupplevelse!
De lyfter karamell och sältasmaken till oanade nivåer.
I glasen finns även mjukare bitar med en seg, något "fudgig" konsistens som tyvärr inte smakar speciellt mycket.

Sammanfattat är detta för mig en positiv överraskning, den når inte riktigt upp till samma nivåer som de absoluta topparna håller, men enbart beroende på att just den "Salta Karamell" marknaden i Sverige börjat hålla en förvånansvärt hög lägstanivå.

En trevlig, krämig och angenäm smakupplevelse du bör ge en chans.



Glassguruns Kommentar:
Bra smakbalans med sältan och underbara karamellbitar, karamellglassutbudet i Sverige blev just lite lite trevligare. Trots vissa irritationsmoment.

Förpackning:
De nya omgjorda förpackningarna hos Lejonet&Björnen gjorde mig först skeptisk, men jag gillar dem allt mer, underbar färgkomposition blandas med lekfull visuell design, jag kan tycka att ett annat typsnitt borde användts, men samtidigt får bilderna mig att bli sötsugen, vilket borde vittna om dess effektivitet.

Köpa igen?
Ja ( men relativt sällan då det finn så många andra med denna smaken på marknaden)

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva tack Lejonet&Björnen (rek 49:-)
Inköpsställe: ICA Gränby
Storlek: 500ml  (vikt=425g)
Ekologisk: Nej 
Kcal / 100 ml: N/a men skyhögt med tanke på vikten och innehållet
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 3,5 / 5 
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. Vilken smaksensation! Älskar den! Men funderade lite över innehållsförteckningens "lite härdat fett"..
    Tyckte samtidigt att det var lite roligt och släppte på mina vanliga principer att undvika just härdat fett. Så himla gott med lite härdat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jo, ogillar just "härdat fett" är väl essentiellt den enda tillsatsen jag försöker undvika, men då glassen rent generellt håller en så oerhört god klass annars är jag villig att förlåta ;)

      Radera