torsdag 7 augusti 2014

Recension: Järnaglass Citron

"Citronglass"

En av Järnaglass nyheter det här året var en glass baserad på den gula, syrliga frukten som passar oerhört bra till lemonad.
Då vi i Svea rike inte direkt är bortskämda med högkvalitativ glass utav just denna sort var det med blandade förhoppningar och skepticism jag valde att norpa en förpackning från Järna Glass supercharmiga glassbil.



Visuellt är glassen mycket intetsägande med en ljus gul ton och en yta utan tecken på inblandningar, den smälter något snabbare än de andra glassarna från tillverkaren och konsistensen visar sig vara tjock, tung och mycket krämig.
Smakmässigt har jag blandade intryck och har fortfarande inte egentligen beslutat mig för vilket betyg jag borde sätta.
Med den halt av citron glassen faktiskt innehar är det föga förvånande att smaken är naturlig med tydlig syrlighet, den påminner starkt om en färskpressad lemonad, med den skillnaden att du i sagda lemonad efteråt skulle dumpat en kanna grädde.
För många kommer detta nog vara en oerhört trevlig upplevelse då grädden tar bort en del av den tydligaste syrligheten samtidigt som den ger en lång eftersmak, personligen är jag dock så pass förtjust i citronens fräschör som tyvärr även den reduceras något, att jag gärna hade sett en sorbet eller gelatoliknande skapelse istället.
I glassen finner jag även ibland små bitar av citron, riktigt mjuk citron som ger en underbar fräsch dusch för smaklökarna och gör glassen bra mycket intressantare, jag kommer på mig själv med att önska efter rivet citronskal likaså, men det är mer en personlig grej.
Sötman är väl avvägd, och trots att det tydligt är en citronglass kan jag se en bred marknad för denna, just tack vare gräddhalten.

I slutändan kan jag inte klaga direkt på något, glassen är god, balanserad och väl avvägd, men passar inte just mina smaklökar till hundra procent.
Jag är dock övertygad om att många därute kommer ta denna till sitt hjärta, men jag kommer nog hålla mig till andra smaker i deras mycket högkvalitativa sortiment!




Glassguruns Kommentar:
En citronglass för de som inte är så vana vid citron, god, men inte för just mig.

Förpackning:
Färgglad och stilren tack vare glassen, men känns plastig och industriell,vilket är ironiskt då detta är definitionen av en hantverksmässigt producerad glass...

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Järna Glass (Rek pris: 59:-) 
Inköpsställe: Järnaglass Leveransbil
Storlek: 500ml  (vikt=493g)
Ekologisk: Ja, dessutom KRAV märkt och Äkta Vara märkt
Kcal / 100 ml: NA men högt
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar