fredag 22 augusti 2014

Recension: Grenna Glass Småländska Skogarnas Bästa

"Blåbär och Hallonglass"

Jag har upptäckt ett hål i min annars mycket finmaskiga bedömningsnät, en vittrande pelare min bedömningsförmåga vilar på om ni så vill.
Denna svaghet stavas bärblandningar, och jag vet ärligt talat inte hur jag skall fixa detta.

Från charmiga Grenna Glass kommer här en lilatonad skapelse som utlovar smak av grädde, hallon och blåbär.
Jag gillar ju bär, och jag gillar ju grädde, men trots att jag försökte vara reserverad och kritisk föll jag liksom vid min  recension av Sänkdalens Gård Skogsglänta.




Visuellt har glassen en neutral vacker lila ton med tydliga inslag av kärnor och fruktbitar som för att markera den hantverksmässiga tillsatsfria tillverkningen.

Konsistensen är härligt krämig och tung, men känns ändå luftig och är enligt mig ett av denna tillverkares starkaste egenskaper.
Då och då kommer bitar av frukt samt kärnor och bryter denna lena krämiga upplevelse, men detta är inte något negativt då det bara stärker känslan av att man äter något genuint baserat på riktiga råvaror och bitarna är tillräckligt små för att inte vara enerverande.

Smaken då, smaken kan bäst beskrivas som sommar, trolsk och "riktig".
Den bästa liknelse jag har att komma med är en skål full av fullfet lätt vispad grädde dränkt i färska bär och sylt toppat med äggula vispad med socker.
Jag kan tydligt urskilja smaken av båda bären, men glassens storhet ligger i att låta de båda blandas och istället leverera en enda kompakt upplevelse av sommar och barndomsminnen.
Att det är riktig Svensk råvara i väl tilltagna mängder känns tydligt då smaken i denna glass har de komplexa eftersmaker och toner som bären i norden är nästan unika med.

Jag slevar i mig sked efter sked men tröttnar inte, detta är något simpelt men ändå så pass bra att det är svårt att sluta, tack vare konsistensen höjs upplevelsen ytterligare ett snäpp och då sötman är väl balanserad blir det aldrig för mycket, en mycket farlig glass för er på diet.

Den kritik jag ursprungligen tänkte lägga fram skulle varit inriktad på Svenska producenters feghet gällande inblandningar i fruktglass, men med tanke på hur pass god denna smak faktiskt är kan jag verkligen inte se att den skulle höjas nämnvärt av kex, vit choklad eller karameller.
Om resultatet skulle bli krystat är helt enkelt svårt att föreställa sig då smaklökarna blir konstant bombade av frukt och grädde.
Det enda jag kan tänka mig skulle förbättras nämnvärt är mouthfeelen som skulle få ytterligare en dimension av något lite mer kompakt då glassen trots perfekt konsistens på just glassbasen blir något enformig då den endast bjuder på två sammanfogade smaker.

Allt som allt är detta en glass som är farligt nära ett toppbetyg, jag valde nyligen att göra en gigantisk uppdatering av samtliga recensioner på bloggen där jag framför allt gick igenom de äldre betyg jag satt och utvärderade dem utifrån de erfarenheter jag besitter idag.
Men trots detta kan jag inte göra annat än att placera denna glass på min favoritlista och ta hatten av för en fantastisk smakupplevelse.




Glassguruns Kommentar:
Sommar i en plastbytta tillgänglig året om, du som tänker att en glass utan inblandningar är tråkig bör tänka om!

Förpackning:
Älskar den färgglada etiketten, ogillar plasten

Köpa igen?
Jupp!

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Grenna Glass! (rek pris 49:-)
Inköpsställe:Saluhallen NK 
Storlek: 500ml  (vikt=435g)
Ekologisk: Äkta Vara märkt!
Kcal / 100 ml: N/A men högt då den är fullfet
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 10 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 4 / 5 
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 24 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar