måndag 21 juli 2014

Recension: Yollibox Tropical Coconut fruit

"Froyo med kokossmak"

Med stora förväntningar kom jag hem efter en lång dag på stranden med denna vita box som lockat mig med löften om tropiska smaker.
Kokosglass och jag har som ni (om ni läst bloggen tidigare) kanske räknat ut ett ömt förhållande.
Det är helt enkelt något med den feta men samtidigt fräscha smaken och konsistensen som helt enkelt gifter sig på ett svårslaget sätt med glassens sötma och kyla.
Ett lågkalorialternativ skulle därför passa mig som handen i handsken då jag som glassguru under beachsäsong tvingas till relativt avancerad kalorimanipulation i form av IIFYM och periodisk fasta för att inte likna michelinmannen.




Efter att ha öppnat den designerklingande förpackningen möts jag av en vit intetsägande massa, en svag doft av vanilj och kokos anas men inget visuellt med denna sticker ut.

Jag sticker därför ned skeden för att se vad den istället tänker leverera på smakfronten, och finner mig faktiskt ganska omedelbart lättad.
Konsistensen är riktigt bra, kompakt men utan att kännas för tung, med en len mouthfeel, dock skiljer sig tiningstiden något från traditionell gräddglass så ovana glassätare varnas att hålla ett vakande öga på denna!
Då jag dessutom vid tillfällen fiskar upp riktiga kokosbitar drar jag på smilbanden, det är udda att något så simpelt kan tillföra så mycket.

En ton av vanilj kommer först tillsammans med yoghurtens syra för att sedan bryskt avbrytas av kokosens arom blandat med en rejäl sötma.
Glassens sötma blir allt mer påträngande ju mer jag slukar, men lyckligtvis finns yoghurtens syra där för att stoppa den, eller iallafall ge ett något mer balanserat intryck!
Ett stort minus på smakfronten är att glassen ibland ger ifrån sig en viss kemisk bismak, detta gör att den skiljer sig ganska rejält smakmässigt från glassar baserade på äkta kokos som Järnaglass Kokos och inte når samma nivå som dem.
Jag kan tydligast beskriva Yollibox Tropical Coconut liknande innehållet i en bounty, vilket inte är ett dåligt betyg då jag trots kemiska bismaker kan mula i mig tonvis av dessa frestelser.

Men med tanke på kaloriinnehållet och det faktumet att glassen faktiskt är riktigt uppfriskande och god på ett kemiskt sockerstinnt sätt blir slutsatsen ändå att den är prisvärd och ett riktigt trevligt alternativ vid vissa tillfällen.





Glassguruns Kommentar:
En trevlig glass med något kemisk smak, men som erbjuder en uppfriskande söt upplevelse då kaloribudgeten är tight!

Förpackning:
Otroligt läcker, färgkompositionen och simpelheten blandat med den personliga touchen andas nordisk design på allra bästa vis!

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: 49:-
Inköpsställe: Hemköp Malmaberg 
Storlek: 600ml  (vikt=423g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 90
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar