söndag 13 juli 2014

Recension: Mcennedy Master of Taste Crunchy Almond ltd. edition

"Kolaglass med kanderade nötter och kolasås"

Den andra glassen endast tillgänglig i 150ml förpackningar under Lidl's American week var denna lilla gröna pjäs.
Med tydlig inspiration från Ben&Jerry's "Fairly Nuts" har den en lovande sammansättning med smaker som helt enkelt bara funkar bra ihop.
De var alltså med höga förhoppningar om en närmast sensationell upplevelse som jag dök ned i den brun/gröna glassbyttan för att undersöka.




Visuellt ger den mig inget speciellt, en ljusbeige glasssbas med bitar av nötter och kolasås som skymtar lätt vid ytan.
Vid min första sked lyckas jag med konststycket att undvika både kolasåsen och nötterna som det verkar finnas gott om.
Glassbasen är krämig och len med en hint av bränt socker som först nästan ger mig en vibb av kanelsmak, kolasmaken är dock betydligt svagare, så trots en bra balans känns den istället bara väldigt söt och överlag är jag något underväldigad av denna.
Kolasåsen är även den något svag och förekommer betydligt mer sporadiskt än vad topplagret hintade om, trots detta är den ett bra och angenämt komplement, kolaglassen behöver den verkligen för att kunna mäta sig med de andra aktörerna på marknaden.
Till sist har vi då nötterna, dessa har en märkligt "färsk" konsistens och smak trots att de är nedfrysta, tyvärr saknar de nästan helt och hållet det kanderade lager jag hoppats så mycket på.
Jag är ett gigantiskt fan av brända mandlar, om det inte hade varit för att jag enbart köper dem på medeltidsmarknader hade jag nog avlidit vid detta laget av övervikt orsakad av dessa delikatesser.
Här får jag istället ett flortunt lager av socker runt nötterna som jag nästan missar då den inmundigas ihop med den söta kolabasen.
I slutändan tvingas jag konstatera att glassen gör mig besviken, med det sagt vill jag först få säga att den inte på några plan är dålig, den står milsvida över de billigare alternativ som finns ute i handeln med en krämig glassbas med premiumkänsla och rejält med inblandningar.
Jag hade dock hoppats på att den liksom Lild's andra imitationer skulle vara inte bara ett billigare utan även godare alternativ.
Denna når dock inte upp till originalets kvalitet, främst tack vare mesig kolasmak och något tråkiga nötter.





Glassguruns Kommentar:
Ett gott budgetalternativ, men som tyvärr inte når upp till liknande konkurrenters kvalitet.

Förpackning:
Grönt och fem nyanser av brunt med en smiley, jag skulle verkligen vilja ta ett snack med designavdelningen på Lidl ...

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 24:-
Inköpsställe: Lidl Bäckby 
Storlek: 300ml  (vikt=220g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 185
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6,5 / 10
Balans: 3,5 / 5 
Konsistens: 4,5 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 17,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar