måndag 7 juli 2014

Recension: Mcennedy Master of Taste Cheeky Caramel

"Karamellglass med virvlar av karamellsås och karamellfyllda chokladbitar"

Då Lidl under sin senaste amerikanska temavecka lanserade tre(!!!) nya smaker på en gång var jag inte sen med att snabbt införskaffa samtliga för att se om de höll måttet.
"Master of taste" är ju lite utav en favorit för mig då det gäller sötare glass med inblandningar då de inte bara kopierar utan även ofta övertrumfar de smaker som de eftersträvar att likna.
Utöver en ny 500ml smak lanserar de även två mindre förpackningar på 150ml i söta tvåpack, nog tänkt att ätas utav två personer men i mitt fall slukade jag glupskt båda i egenskap av ensamhushåll. 
Jag hoppas innerligt att detta var ett slags betatest för att se intresset för att införa fler smaker i det ordinarie sortimentet, för det vore synd om dessa var begränsade till kanske max var tredje månad.




Jag börjar med smaken Cheeky Caramel som lovar mig en mix av karamellglass, karamellsås och bitar av chokladpraliner.
Det är ganska klart att inspirationskällan är denna, men det står snabbt klart för mig att likt de andra glassarna i Lidl's sortiment är denna något bättre.

Det är just själva glassen den faktiskt vinner på, den gräddiga glassbasen smakar kola på ett mer lyxigt och färdigt sätt utan att förlora den barnsliga och söta tonen de eftersträvar. 
Detta är ingen vuxen kolaglass som försöker efterlikna Dulche-de-Leche eller hemmagjord knäck, utan känns mer som att sleva i sig fyllningen från en center utblandad med mjölk. 
Konsistensen är silkeslen och smälter bra, den känns även känns rejäl och kompakt vilket gör mycket för helheten.
Inblandningarna i är i form av små chokladbägare fyllda med kolasås, men mot vad jag trodde är dessa det minst barnsliga inslaget i glassen.
Kolasåsen i sig är ganska sparsamt tilltagen men ger ändå en boost till helheten, det som istället fångar min uppmärksamhet är själva chokladen som först känns billig, men sedan växer smakmässigt genom att erbjuda en mörk och fyllig eftersmak som ger en skön kontrast mot kolan.
Då jag sedan adderar virvlarna av ren kolasås som är betydligt bättre än den i bägarna dukar jag under och kan bara konstatera att även denna kopia är betydligt bättre än originalet på flera punkter. 
Det jag kan efterfråga är en vuxnare mer komplex kolasmak och bättre fyllning i bägarna!




Glassguruns Kommentar:
En söt, sliskig och sammantaget riktigt bra kolaglass som dock känns lite väl söt och barnslig ibland. Jag hoppas denna släpps till ordinarie sortiment.

Förpackning:
Snygg lekfull bakgrund med samma apfula smiley som de andra förpackningarna i denna produktserie.

Köpa igen?
Absolut, om denna släpps i ordinarie sortiment är den en given favorit!

------------------------------------------------------------------------
Pris: 24:-
Inköpsställe: Lidl
Storlek: 300ml  (vikt=226g)
Ekologisk: Nej 
Kcal / 100 ml: 186
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7,5 / 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 5 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar