tisdag 29 juli 2014

Recension: Hansens Mandel/Hasselnöt

"Glass med hasselnötspasta och kanderade mandlar"

Då jag slöläste ordern "ekologisk hasselnötspasta" och "karamelliserade nötter" på denna glass förpackning i NK's frysdisk vaknade plötsligt något vilt till inom mig som genast svepte åt sig förpackningen i ljusets hastighet.

Nötter är som bekant något jag är svag för, och något som de flesta (bortsett från allergiker) brukar gilla!
Speciellt mandlar håller med pistagenötter en speciell plats i mitt mejeriälskande hjärta och jag har länge och väl letat efter en kommersiellt tillgänglig vettig nötbas inom Svea rike utan framgång.




Med locket av möts jag av en mycket ljus glass med en nästan mikroskopisk hint av beige i kulören, som redan inledningsvis skryter med en flod av hackade nötter inbäddat i glassen som för att locka in mig i dess aromatiska värld.

Jag tar försiktigt en sked, och sedan snabbt fyra till!
Nötsmaken är där, balanserad, försiktig och något för svag för mitt tycke, men det den saknar i koncentration ger den tillbaka i kvalitet!
Det känns att nötterna som använts är utav modell bättre då smaken ligger kvar fjäderlätt på min tunga långt därefter med härliga söta och karamelliserade toner.
Den är ärlig, med en smak som påminner lätt om hemmagjord mandelmassa ... bara med en mycket mer fyllig smak av hasselnöt.

Mandlarna är likaså riktigt trevliga upplevelser som andas kvalitet och bränt socker, dock något för lite av sistnämnda vara och jag hade gärna sett en hårdare karamellisering som denna likt den "brända mandlar-torsk" jag är.
Även storleken är lite väl i minsta laget då de enbart agerar som konsistensbrytare i nuläget istället för att leva upp till sin fulla potential som karamelliserade guldklimpar!

Glassen brottas alltså med problemen att den är något svag och inte framhäver sin superba smak med för små bitar utav de delikata nötterna som finns nedmixade.

Om ni inte förstod min lätt ironiska ton ovan betyder detta att den är bra, till och med riktigt bra!
Inte bra nog för att uppnå de riktigt höga betygen, men den slår sig in på min "topp fem nötglassar i Sverige" lista med potential att med mer av de superba råvarona nå skyarna!





Glassguruns Kommentar:
Riktigt god nötglass som endast brottas med bagateller på problemfronten, gillar du nötter gillar du denna!

Förpackning:
Simpel design med simpel färgprofil som faktiskt sticker ut med en distinkt design som känns exklusiv trots minimalismen, jag gillar!

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Hansens Glas! (Rek pris: 69:-) 
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 725ml  (vikt=435g)
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: 150
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8,5 / 10
Balans: 3,5 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 20 / 25 
-------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar