onsdag 16 juli 2014

Recension: Gelatelli Master of Taste Pretty Peanut

"Jordnötsglass med jordnötssmör och chokladkross"

Under LIDL's mytomspunna Amerikanska vecka där pop-tarts varvas med nyttigheter som friterat godis fann jag utöver de två 150ml dubbelförpackningarna även en ny glass i 500ml segmentet!

"Pretty Peanut" erbjuder utöver sitt ostiga namn en upplevelse bestående av jordnöt och choklad vilket är och alltid kommer var en vinnande kombination i mina ögon.

Något jag direkt noterar då jag läser innehållsförteckningen är att vatten står överst, efterföljt av jordnötter (20%) med en närmast löjligt låg gräddhalt på 9% vilket inte direkt bådar gott.
Det är alltså med viss skepsis jag lyfter av locket för att bedöma nykomlingen.





Visuellt är den något ljusare än väntat med en väldigt ljusbeige ton, redan nu skådar jag inslag av ett mörkare brunt parti vilket vittnar om det utlovade jordnötssmöret, och i hela glassen ligger chokladen strösslad och frestar.
Min första sked ger mig en glass med mycket len och tung konsistens, smaken är något för söt med en klar närvarande smak av jordnötter, men avsaknad av gräddighet och känns därför något urvattnad då den saknar egentlig eftersmak.
Den kan närmast liknas vis sockrade jordnötter vilket många säkert kan tycka om, men i mitt fall är detta en klar besvikelse.
Chokladen är god och ligger i rikliga mängder i flisor i hela glassen, den ger en välbehövlig rustik smakbrytning och beska till den annars för söta glassen, men jag hade gärna sett större bitar då den i nuläget försvinner lite bland jordnötsglassen.

Den inblandningen som verkligen ger mig något är istället jordnötssmöret!
Detta ligger som kakdeg undansmusslat i ganska rejäla bitar och ger ett härligt salt, sött  och klibbigt avbrott. Kvalitén på denna kan dock ej mäta sig med exempelvis JIF eller Missippi Belle då den är lite för torr och salt med en något grynig (ej chunky!) konsistens vilket förtar lite av känslan.
Likväl är detta en ingrediens jag hoppas fler tillverkare skall börja med i Sverige på sikt!

Det är ingen dålig glass, men den lever absolut inte upp till den kvalitet dess syskon visat mig vid tidigare tillfällen.
Med ett bättre jordnötssmör och framför allt en gräddglass på tja ... grädde hade detta kunnat vara något i hästväg.
Istället blir det till en produkt som helt enkelt inte når upp till den potential den helt klart har, men som istället endast levererar en ok upplevelse.




Glassguruns Kommentar:
En besvikelse för mig och enligt mig den sämsta glassen i Master of Taste familjen som dock levererar en godkänd smakupplevelse, men inte mer.

Förpackning:
Smileyansikte och plottrig sammansättning, god tanke med lekfull förpackning för att spegla innehållet, mindre bra utförande.

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 24:-
Inköpsställe: Lidl Bäckby 
Storlek: 500ml  (vikt=425g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 280
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 16 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar