fredag 11 juli 2014

Recension: Aino Choklad/Vanilj med Toffee/Mint

"Vanilj och chokladglass med mintkross och toffeebitar"

Vanilj och choklad känns nog för våra bortskämda smaklökar ungefär lika spännande som att få ett par raggsockor i julklapp, lyckligtvis verkar Finländska Aino (Nestlé ) ha förstått detta då de häver i två vanliga inblandningar som dock ínte brukar ses ihop för att fräscha upp det hela lite i sitt försök till premiumglass.




Ni kanske noterade att jag skrev försök, och för er som har ont om tid rekommenderar jag att ni skrollar ned till slutordet/kommentaren, för er med tid, läs vidare för all del!

Visuellt liknar den under locket vilken glass som helst, vaniljen är kanske lite väl tandkrämsfärgad och chokladen något blek men inget som avskräcker eller lockar, jag noterar några dock några kristalliserande föremål vilket jag först antar är Toffeen.
Min första tugga blir en bit choklad med nämnda kristaller, det visar sig dock snabbt att dessa  istället är mintkrosset och en fräsch fläkt drar genast genom min mun.
Då jag sedan lyckas snappa åt mig bitar av både vaniljen och chokladen separat visar det sig att detta var ett försök att maskera själva glassen, för den spelar i samma smakmässiga korpendivision som de luftfyllda bigpacken i valfri livsmedelsbutik.
Vaniljsmaken känns syntetiskt klar och saknar den komplexitet jag blivit bortskämd med, chokladen har en bra grund men är alldeles för svag och saknar även den smakmässigt djup.
Behållningen blir istället konsistensen som är luftig och silkeslen med en krämighet som inte borde finnas med tanke på dess flugvikt på 303(!) g.
Även inblandningarna är godkända, mintkrosset som ligger jämnt utspritt i hela glassen smakar som vilken godispastill som helst, något som inte är negativt, men lite annorlunda efter alla mintsmaker jag förtärt med den äkta varan som smaksättare.
Toffeen är krämig med en trevlig Ohoj-liknande kolasmak och går bra ihop med övriga smaker.
Jag måste faktisk erkänna att smakkombinationera fungerar riktigt väl och jag tycker aldrig någonsin att det blir så rörigt som jag först väntade mig.
Men med den kvalitén själva glassen har är priset på 53:- allt annat än rättfärdigat och jag kan inte rekommendera denna till någon över valfritt luftfyllt lågprismärke.




Glassguruns Kommentar:
Tyvärr AINO, men återigen är det kvalitén på själva glassen som inte räcker ens en bit på vägen.

Förpackning:
Denna gillas skarpt, stilren med sobra färger, bra bildplacering som lägger fokus på innehållet.

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53:-
Inköpsställe: Polska Stugan Västerås
Storlek: 500ml  (vikt=303)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 143
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 2 / 10
Balans: 2 / 5 
Konsistens: 3,5 / 5
Ätvärde: 1,5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 9 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar