lördag 28 juni 2014

Recension: Hansens Romrussin

"Glass med Kaliforniska russin i Jamaicansk rom"

Till min oerhörda lycka fann jag denna för mig minst sagt lockande förpackning hos saluhallen NK.
Romrussin är som ni kanske minns något som ligger mig lika varmt om hjärtat som pistage, och det var därför jag uppspelt likt ett barn slet åt mig denna från botten av frysen.
Innehållsförteckningen lovar gott med russin från Kalifornien och äkta rom vilket enligt min erfarenhet tenderar att göra mycket för smaken men framför allt eftersmaken.




Visuellt kan jag inte säga så mycket om denna, romrussin är liksom inte något som står ut, vitt och svartprickigt likt en dalmatiner med till synes gott om russin lockar och frestar mig redan innan jag hunnit sätta ned den första skeden.

Då jag väl gör det möts jag av en trevlig sötma som avrundas av en balanserad och mycket angenäm ton av rom.
Denna är något svagare än vad jag egentligen föredrar, men jag förstår att det är gjort för att passa en bred publik och inte enbart oss Romentusiaster.
Detta förlåter jag också snabbt då just Romen verkligen har en trevlig smak, och jag kommer på mig själv med att göra en notering om att efteråt fråga Hansens Glass om märket.
Då jag sedan får ett av de rikt inblandade russinen mellan tänderna exploderar glassen i ett virrvarr av torkad druva och Jamaicansk sprit.
Jag slutar aldrig förundras över hur mycket jag verkligen tycker om just denna smakkombination då den utförs på rätt sätt, denna behöver inte styla med kakbitar, såser eller krokant, simpliciteten mellan de tre smakerna duger gott och väl och jag avnjuter resten av glassen med ett förnöjt leende på läpparna.

Det lilla klagomålet jag har är just styrkan på smaken, detta är trots allt en ganska nischad smak i slutändan och jag skulle verkligen vilja att den gick hela vägen ut med målet att tillfredsställa oss med en betydligt kraftigare smak av rom, för den är trots allt väldigt god!




Glassguruns Kommentar:
En bra , något svag Romrussin rätt utförd. Definitivt en av de bättre romrussinglassarna på marknaden i Sverige!

Förpackning:
Även om den kan tyckas stel gillar ja verkligen Hansens stilrena lite retrosnygga förpackningar.

Köpa igen?
Absolut!

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Gute Glass! (rek: 75:-)
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 500ml  (vikt=475g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 141
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7,5 / 10
Balans: 3,5 / 5 
Konsistens: 4,5 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 20 / 25 
------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar