måndag 9 juni 2014

Recension: Hansens Glass Skyrglass Svarta Vinbär/Acai

"Svart vinbärsglass på Skyr med Svart vinbärs/acai marmelad"

Då jag hivade ned de flesta smaker mitt öga kunde skåda i NK's frysavdelning fick jag plötsligt syn på ordet "Skyr" och plockade nyfiket upp en lilafärgad skapelse som legat halvt dold vid botten.
Efter lite snabb research på Hansens danska hemsida visar det sig att Hansens Glass slagit två trender i en smäll och lanserat en froyo-liknande glass med låg fetthalt baserat på en råvara med hög proteinhalt.
För er som inte vet vad Skyr är liknar denna Isländska yoghurt kvarg/grekisk yoghurt med en hög proteinhalt, med skillnaden att konsistensen är något rinnigare och smaken påminner mer om "vanlig" yoghurt.

Jag är normalt sett skeptisk till lågfettsprodukter då det gäller glass, främst för att mycket av smaken kommer ifrån fett, men jag dök ned i förpackningen med öppet sinne då det bevisligen finns många glassorter som istället får bättre och renare smak av att slippa den gräddiga eftersmaken.




Innehållsförteckningen är mycket angenäm och fylld av trevligheter som hemgjord sylt baserad på ekologiska råvaror, dessutom kan den skryta med en fetthalt på blott 3,5% och en proteinhalt på 4,5%.
Vikten är relativt låg med en högre lufthalt, som jag dock kunde konstatera i min recension av Hansens Nougat är detta dock inte alltid något negativt som tummar på kvalitén, utan ett val de gjort för en mjukare konsistens.
Innan jag fortsätter tänker jag redan nu säga att svarta vinbär är en av de akilleshälar jag har smakmässigt och i princip allt under denna kategori brukar passera med grönt ljus.
Med det sagt kan jag bara konstatera att glassen smakar otroligt bra, smaken är söt, ren och landar någonstans emellan de hårda fruktkaramellerna du säkerligen inmundigat hos en äldre släkting och färska bär.
Konsistensen är luftig, silkeslen och känns gräddig trots avsaknaden av just denna råvara.

Sedan har vi då marmeladen, denna är sprängfylld av bärsmak och har en riktigt trevlig mix av smaker med en grund på svarta vinbär som ger en trevlig kontrast, tillsammans med den nötiga något kakaoliknande tonen från Acaibären.
Den bryter av från den svagare glassen och kompletterar den på ett trevligt vis som gör att man på tok för snabbt slukar stora mängder av den i ett svep.
I marmeladen finner jag dessutom bitar av riktiga bär som lyckligtvis inte är frusna utan istället sänder mina smaklökar ned i en underbar bergochdalbana av diverse bärsmaker.

Sammanfattat är jag starkt positivt överraskad av denna glass, den har visserligen inte samma djup som gräddglass, eller samma koncentrerade smak som en sorbet, men den gör sin egen grej och med tanke på kaloriinnehållet är detta allt Ben&Jerry's Frozen Yoghurt borde ha varit!




Glassguruns Kommentar:
Den perfekta glassen för de dagar kaloribudgeten är lite väl tight!
Vansinnigt bra innehållsmässigt i förhållande till smak.

Förpackning:
Simpel, stilren och snygg, Danskarna kan detta med design det är bara att konstatera!

Köpa igen?
Absolut, perfekt för refeeddagar (ni som vet vad detta är)

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Hansen Glass! (rek: 59:-)
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 500ml  (vikt=325g)
Ekologisk: Japp
Kcal / 100 ml: 138 (!!!)
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 5! / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar