torsdag 12 juni 2014

Recension: Grenna Glass Pastorns Bittra Pistage

"Pistageglass med Pistagenötter"

Jag vill innan recension tar vid börja med att förklara mitt förhållande till Pistageglass.
Den gröna nöten med sin unika smak har alltid haft en speciell plats på min smakpalett, och då smaken i sig är så oerhört komplex och svår att imitera är den alltid mitt förstaval hos valfri glassbar för att bedöma kvaliten på glassen som tillverkas där.
Visst har det funnits undantag, men i regel gäller att dålig pistageglass = dålig glass i övrigt då det helt enkelt inte går att lyckas med den utan tillgång till bra råvaror, inte helt olikt skillnaden på glass av vanillin och madagaskisk vanilj.

Då jag såg den gröna kulören i NK saluhalls frysbox skymta fram sveptes denna blixtsnabbt ned i fysväskan i det kallaste hörnet jag kunde finna.
Jag är med facit i hand glad över detta, för Grenna Glass är lyckligtvis inte en dålig tillverkare.




Kulören under locket är svagt ljusgrön med en nyans av grått, detta gör mig direkt hoppfull då detta är den kulören krossad pistage faktiskt har, inte den skrikgröna tonen många tragiskt nog vant sig vid.
Konsistensen är silkeslen, gräddig, kompakt men känns på något vis ändå luftig och lätt vilket gör glassen farligt lätt att äta till min förskräckelse då jag märker att den tar slut alldeles för fort.

Anledningen till detta är smaken, Grenna Glass har faktiskt lyckats med konststycket att nästan precis träffa rätt i hur jag anser att en pistageglass skall smaka.
Pistagesmaken är koncentrerad och smakar naturligt, men trots att den ligger i framkant tar den aldrig överhanden utan blandas med de andra smakerna till en symfoni på tungan.
Här märks det verkligen att råvarorna som använts håller bra kvalitet och det glädjer mig att det nu äntligen finns en vettig pistageglass att inhandla i Sverige.
Sötman påminner om florsocker och samspelar på ett mycket bra sätt med pistagens annars mäktiga smak, någon bitterhet som titeln anger märker jag lyckligtvis inte av.

I glassen finns även små hackade bitar av pistagenötter som förstärker smaken ytterligare.
Dessa smakar fräscht och ger ett trevligt avbrott i konsistensen, dock är de lite få till antalet i mitt tycke och jag hade mycket gärna sett dem i tätare förekommande kluster eller kompletterade av exempelvis vit choklad för ytterligare kontrast i smaken.

Jag inser att just denna recension är lite väl påverkad av mina personliga preferenser för att jag skall kunna sätta ett rättvist betyg och det är därför ni får två!
Jag gillar helt enkelt pistage så pass i den omfattning att det kan påverka mitt omdöme och jag har tidigare tagit hänsyn till detta.
Summa summarum är iallafall att detta är en underbar pistageglass som endast lider av små små brister och ett välkommet tillskott i min favoritlista!




Glassguruns Kommentar:
En högkvalitativ pistageglass all sin underbara enkelhet!

Förpackning:
Snygg etikett men tråkig burk, denna får gärna bytas ut!

Köpa igen?
Utan tvekan!

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Gränna Glass! (rek: 49:-)
Inköpsställe: Saluhallen NK
Storlek: 500ml  (vikt=410g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: NA men i det övre skiktet
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 10 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 23 / 25 (Mitt betyg = 24.9 (mer nötter!) /25)
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar