måndag 19 maj 2014

Recension: Mormor Magdas Glada Gubbar med Mackmyra ltd. edition

"Jordgubbsglass med Whisky från Mackmyra"

OBS! Ej tillgänglig i butik, gjordes i limited edition

Då jag mötte Angela vid den mytomspunna glassbilen var det inte bara en Chokladmunksglass som hon plockade fram ur frysutrymmet.
Direkt efter att denna presenterats gavs jag även denna pjäs vilken jag dreglat över via bilder på facebook.
Whisky är en av de få alkoholhaltiga drycker jag verkligen genuint tycker om så länge kvalitén håller en viss nivå.
Mackmyra är för de som inte känner till denna tillverkare en Svensk entreprenör som tillverkar riktigt högkvalitativ vällagrad Whisky.
Med andra ord passande för två entreprenörer som brinner för sina produkter att slå sina kloka huvuden ihop och skapa något underbart tillsammans!





Glassen verkar vid första anblick oskuldsfull och en rosa massa med röda inslag möter mina ögon då jag lyfter av locket.
Vid min första sked är min första tanke glatt att konsistensen fortfarande är lika underbart krämig som jag är van vid, detta är annars ett problem med alkoholbaserad glass då alkohol har en annan frystemperatur än exempelvis mjölk.
Sedan möter en somrig uppfriskande smak min tunga, den bästa referensen jag kan jämföra denna glass med är Häagen-Dazs utgåva som jag tyvärr ej har recenserad på bloggen i nuläget.
Denna är dock snäppet vassare och smakar gräddigt, krämig och fylligt med en naturlig arom av äkta jordgubbe.
För er som aldrig testat en premiumglass på äkta vara råder jag er verkligen att ni köper ett valfritt bigpack och jämför med denna, ni kommer bli chockerade över smakskillnaden!
Den är inte inne på samma spår som exempelvis Sänkdalens Gård's Jordgubb som påminner mer om sylt, utan detta är en beundransvärt naturlig arom.
De bitar av fryst frukt jag direkt lade märke till och naturligtvis direkt fruktade skulle förstöra min upplevelse är lyckligtvis så pass små att de inte stör i konsistensen, de tillför istället tack vare storleken något positivt vilket nog är första gången jag upplevt detta gällande fryst frukt.

Efter den första smaken av jordgubb kommer dock det som verkligen lyfter denna glass, det vill säga Whiskyn!
Smaken är balanserad och inte för mäktig men bryter ändå av sötman på ett härligt vis med en rökig fyllig arom med härliga toner av frukt och mandelmassa.
Resultatet är en balanserad upplevelse som går hand i hand i två steg och kompletterar varandra på ett trevligt vis.
Den vuxna smakprofilen och blandningen av smaker gör detta till en produkt som trots avsaknad av inblandningar känns konstant fräsch och exklusiv.

Då jag frågade tillverkaren om det fanns planer på att lansera detta var svaret att de gärna skulle vilja efter positiv respons gärna skulle, men samtidigt brottas med det faktumet att prisnivån på grund av dyra råvaror skulle bli annorlunda, samt de krav livsmedelsverket ställer på alkoholhalt i livsmedel.
Personligen håller jag tummarna för att de lyckas, för jag skulle vilja påstå att detta nog kan vara den bästa "vuxenglassen" på Svensk marknad i nuläget.

Det enda jag personligen skulle kunna önska vore någon form av 70% chokladflingor eller eventuellt whsikeydränkta savoiardikex  i för ytterligare smakbrytningar och vuxen känsla, men detta är enbart min åsikt och beror på att jag är en inblandningsjunkie.




Glassguruns Kommentar:
Vuxen, aromatisk och med en unik profilering på den svenska marknaden, det är svårt att inte gilla denna, även om den inte är för alla!

Förpackning:
N/A

Köpa igen?
Om den fanns ... absolut

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Mormor Magdas!
Storlek: 500ml  (vikt=423g)
Ekologisk: Nej men "Därproducerad" vilket innebär enbart tillverkad av närproducerade råvaror
Kcal / 100 ml: N/A men i "premiumklass"
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8/ 10
Balans: 4 / 5 
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 20 / 25
----------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar