fredag 16 maj 2014

Nordiska Glassproducenter Del 1. Finland

Drömmer om våra grannländer....

Ingen recension idag, i ett tappert försök att leta rätt på min borttappade tvättbräda har jag fått dra ned på glassinmundigandet någotsånär.

För att kompensera har jag istället långsamt tränat upp min skicklighet med kameran samt även börjar arbeta på nya avdelningar på bloggen.

Något jag förhoppningsvis snart har uppe är en flik där jag listar samtliga Svenska glassproducenter av rang, och även en flik där jag länkar andra bloggar att inspireras av och drägla över.

Under tiden dessa projekt pågår tänkte jag istället täcka in lite glasstrivia nära våra granntrakter, det är nämligen så att våra Nordiska grannar kan detta med glass de också, och i vissa fall undrar jag om de inte är bättre?

Finland:
Fråga vilken Finlandssvensk som helst och de kommer bestämt hävda att jäätelö är något de ligger flera mil framför Sverige i fråga om kvalitet och smak.
Den finska marknaden innefattar främst ett fåtal större aktörer, men hantverksglass har på senare tid precis som i Sverige börjat bli allt vanligare.
Allt det är inte så udda om man forskar vidare, Finländarna äter nämligen mest glass i världen, hela 17 liter per person och år!

Pingvinii/Nestle
Är den dominerande aktören på den finländska marknaden och erbjuder både ett premiumsortiment likväl som mer luftiga och tillsatsstinna produkter.
Denna producents smaker har jag hört många tala varmt om och jag sörjer över att Nestlé som ju finns i Sverige inte ger oss en chans att upptäcka de smaker de erbjuder!














3 Kaveria
3 Kaveria (översatt= 3 smaker) är en av de tillverkare jag verkligen skulle vilja få pröva, rena simpla smaker (max 3) i en superpremiumglass utan tillsatser, med andra ord en producent mycket lik Mormor Magdas eller Järnaglass.
Fabriken grundades år 2012 och har sedan dess fått hyllning efter hyllning, och jag är villig att tro på detta då de erbjuder smaker som "Blåbär&Kardemumma" eller "Hallon&Vit choklad"








Ingman/Unilever
En tidigare fristående producent som köptes upp av Unilever (mer känt som GB), de har dock fått behålla namnet på flera av sina produkter och erbjuder ett brett sortiment av smaker och produkter, detta ser dock lite för generiskt och "massproducerat" ut för min smak, men likväl har de många smaker jag gärna skulle testa!





Isontuvan Jäätelö
Finsk superpremium hantverksglass som ser mycket lockande och kvalitetsinriktad ut, en av deras specialiteter verkar vara alkoholbaserad glass som de erbjuder i en uppsjö av smaker!

Loggan till höger tillhör konceptet "Gårdsglass" som även finns i Sverige (exempelvis: Sänkdalens Gård)
Andra lite mindre tillverkare i Finland som tillhör denna finns, den mest noterbara Peltolan Jäätelö

















Pirkka
Pirkka är ett varumärke för varor hos Kedjan Kesko, dessa verkar erbjuda både premium och billigare typer utav glass, en spännande tillverkare enligt mig då de erbjuder den ökända "tjära-glassen/tar ice cream".















Pappagallo
Finsk Gelato i flertalet smaker med färgglada förpackningar i papegojfärger precis som namnet hintar om.
Denna tillverkare verkar mcyket intressant då de erbjduer ett brett sortiment av rena smaker, och hitills har de finländska bloggar jag orkat översätta enbart skrivit positivt om den!















Caminto
Enligt många Finlands bästa Glassbar, högkvalitativ exklusiv handgjord glass i en uppsjö av smaker!












Det finns säkert flera andra tillverkare jag missat men dessa är de jag kan komma på på rak arm, som avslutning tänkte jag länka till en mycket trevlig Finländsk bloggare med samma mission som mig!

http://itsmyiceicebabylife.blogspot.se/


Har du smakat någon av dessa eller saknar någon på listan, kommentera mer än gärna!

2 kommentarer:

  1. Kolmen kaverin jäätelö är verkligen helt genial glass! Fast översatt blir det tre vänner, inte smaker...
    Den med kardemumma och blåbär är fantastis, det är liksom en krämigt härlig kardemummagräddglass och en lite mer sorbeaktig frisk blåbärsglass om vartannat.
    Om Finland känns som ett resmål så ska du testa Kingis toffee, den bästa kolaglasspinnen man kan få tag på här! Ja, och så classicglassarna, vet inte om ni har dom i sverige, men de är verkligen bra de också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter minst sagt lockande!
      Lyckligtvis har jag hittat en finsk butik i mina krokar som kommer ta hem finsk glass inom ca. en vecka, skall göra mitt bästa för att få honom att importera lite mer exklusiva varianter likaså

      Radera