måndag 28 april 2014

Recension: Mormor Magdas Mintdröm

"Mintglass med Chokladsås och Chokladbitar"

Efter mycket om  och men lyckades jag äntligen få tag i ett exemplar av denna smak, faktiskt från källan själv denna gång då jag glad i hågen mottog en för mig veritabel skattkista (eller pappkartong) med glassmaker som kommer recenseras inom en snar framtid på bloggen.

Mormor Magdas Mintdröm, med rykten om att självaste Jonas Gardell gillar denna smak var förväntningarna skyhöga, närmast drömska...
Som tur är levererar glassen på de flesta punkter, och min respekt för mannen är intakt.




Visuellt är den enormt aptitretande, och ett riktigt tacksamt fotoobjekt, med mörka chokladstråk som bryter av den snövita glassen.
Konsistensen på glasen är silkselsen, smaken är ren, tydlig, söt med en markerad mintton jag närmast kan likna vid fyllningen i "after eight" med skillnaden att den är påtagligt "frisk" vilket i min bok är ett enormt bra betyg.
Chokladbitarna är "små men naggande goda" och ger ett välkommet tuggmotstånd och bryter av med sin mustigare vilket bevarar glassens fräschör.
Till sist har vi såsen, denna har en stark chokladsmak, och är allting "OHOJ's" chokladsås inte är med en naturlig arom och härlig eftersmak.
Jag märker dock vid flertalet tillfällen av små sockerkristaller i denna, dessa ger en knaprig knastrig konsistensbrytare utöver de mjukare chokladbitarna, men jag misstänker att detta är ett smärre produktionsfel och jag önskar faktiskt att de inte var närvarande då glassen klarar sig utmärkt utan dessa.

I vilket fall som helst står sig resultatet som en imponerande glass med väl avvägd balans och ytterst angenäm smak.
Resultatet är minst sagt bra, och om jag bortser från sockerkristaller prickar den rätt på samtliga punkter, gillar du mint så köp den bums, gillar du inte mint gör det ändå!
























Glassguruns Kommentar:
Mintglasstronen är tagen från Häagen-Dazs av en slipad Mormor och hennes chokladsås, rolig, innovativ och lätt beroendeframkallande, enda minuset är att chokladbitarna kunde fått vara grövre enligt mitt tycke.

Förpackning:
Jag gillar som alltid den sobra stilrena designen och det faktum att de lyckas förmedla smaken i en enda bild. Ett bra designarbete som står ut i de kluster till fryshyllor som existerar.

Köpa igen?
Absolut!

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack Mormor Magdas! 
Storlek: 500ml  (vikt=435g)
Ekologisk: Nej, men tillverkad av närproducerade samt  ekologiska varor i så lång utsträckning som det går
Kcal / 100 ml: N/A Samma liga som Häagen-Dazs
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8,5 / 10
Balans: 4,5 / 5
Konsistens: 3,5 / 5
Ätvärde: 5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 21,5 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar