torsdag 27 mars 2014

Recension: Häagen-Dazs Secret Sensations Chocolate Fondant

"Chokladglass med kärnor av chokladsås samt browniebitar"

Efter den förvånansvärt positiva upplevelsen Tiramisu gav mig blev mina sockertörstande smaklökar direkt sugna på att testa ytterligare en förpackning såspackad glasskreation.
Efter mycket konsulterade med smakreceptorerna föll valet denna gång på "Chocolate Fondant" som med sina browniebitar, chokladsås och chokladglass lät som en värdig utmanare till Ben&Jerry's Chocolate Fudge Brownie.

En bild av hur smaklökarna mår
då man når den mörka chokladsåsen

Efter att ha öppnat locket skruvas förväntningarna direkt upp på maxnivå, synen som möter mig skvallrar om ett digert antal bronwniebitar, och jag skymtar redan nu ljusare partier vid dess sida av den mytomspunna såsen.
Jag börjar till skillnad från min vanliga rutin direkt med en  browniebit, osäker efter min besvikelse vid mitt test av Häagen-Dazs Vanilla Caramel Brownie tog jag darrandes ett bett av det mörka kompakta bakverket på skeden framför mig, och möts av en saftig mustig magnifik skapelse endast Ben&Jerry's kan mäta sig med.
Dessa brownies är mil ifrån det gamla receptet både konsistens som smakmässigt och direkt börjar jag glufsa i mig ytterligare en sked, denna gång möts jag av glassen som är härligt krämig, silkeslen med toner av äggula, smält mörk choklad samt lite kaffe.

Då jag sedan gräver rätt in i en kärna av chokladsås fullkomligt knockas jag av chokladsmaken, den är mustig, balanserad och vuxen i en underbar komposition.
Då jag dessutom slevar med mig en browniebit och denan ytterligare mjukas upp av såsen kapitulerar jag.

Detta är en vuxen men ändå barnslig glass för chokladälskaren och en värdig utmanare till tronen om bästa brownieglass.
Det enda negativa jag kan påpeka är den underliga mjukare konsistensen och den snålt tilltagna storleken på 457 (???) ml !






















Glassguruns Kommentar:
Trots min initiala skepsis fortsätter Häagen-Dazs Secret Sensations att leverera och Chocolat Fondant är den första seriösa utmanaren till Chocolate Fudge Brownie jag hitills stött på !

Förpackning:
Läckert mörk och snirklig med en lyxig touch, jag avskyr fortfarande skeden som förstör känslan av symmetri!

Köpa igen?
Ja!
Nu kan jag äntligen välja då jag behöver min browniefix !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 59 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 231
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 20 / 25
-----------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. Du tycker alltså att dessa brownies är bättre än de i, exempelvis, Blondie Brownie? Jag tycker att de är mycket mer "gooie" och saftiga. Dessa var goda och väldoserade i glassen, men snäppet torrare. Anledning nog att ta en kontroll-omgång med denna best. Såsen är hursomhelst magisk. Bra recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De håller samma nivå som de i blondie brownie om du avser de mörkare.
      De blonda är magiska och slår dessa med hästlängder, det som höjer betyget på denna är konsistensen som bildas av browniebitarna tillsammans med Häagen-Dazs enligt mig bättre smaksatta glass och såsen som mjukar upp dem !
      Men jag har absolut inget emot att testa den igen ;)

      Radera