måndag 31 mars 2014

Recension: Ben&Jerry's New York Super Fudge Chunk

"Chokladglass med vita och mörka chokladbitar, pekannötter, valnötter samt chokladöverdragna mandlar"

En mycket mycket lång innehållsförteckning, det är alltid mitt första intryck då jag ser denna grundpelare i Ben&Jerry's sortiment.
Som en av dess bästsäljare har den plikttroget funnits nära till hands så fort någon känt ett desperat behov av extra allt i glassformat, oavsett bakfylla, avslutat förhållande eller misslyckad deff har den stått där och väntat, väl medveten om den viktiga roll den spelar !




Jag vet visserligen vad som väntar mig, det är inte första gången, och inte heller sista gången jag kommer sluka denna skapelse.
Men som alltid blir jag nästan chockad av hur pass välspäckad av godsaker denna smak faktiskt är, under plastlocket möts jag av en kompakt kakaomassa som snabbt avslöjar ett virrvarr av inblandningar.
Redan vid min första tugga möts jag av ett virrvarr av choklad och nötsmaker som på något sätt gifter sig väl med den superlena smakrika chokladsmaken som likt alltid håller hög kvalitet.
Chokladbitarna är tyvärr stenhårda, men om de tillåts smälta i munnen smakar de desto bättre, nötterna är fräscha, men det som verkligen lyfter glassen är mandlarna som med sin chokladdragering verkligen gifter sig med de övriga smakerna.

Slutresultatet är dock för rörigt för min smak då ingen av smakerna tillåts ta den plats de förtjänar, alla smak förutom pekannötterna och den vita chokladen blandas liksom ihop till en enda kompakt smakvägg.






















Glassguruns Kommentar:
En glass som inte bjuder på speciellt många överraskningar, men som inte heller bjuder på några större besvikelser.
En stabil grundpelare att förlita sig på för nöt och chokladälskaren !

Förpackning:
En av mina favoriter från Ben&Jerry's, snygg lekfull och inbjudande, ett praktexempel på simpel och färgglad design.

Köpa igen?
Japp

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml:  220
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7/ 10
Balans: 3 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18/ 25
-----------------------------------------------------------------------

1 kommentar: