måndag 24 mars 2014

Recension: Ben&Jerrys Greek Yoghurt Raspberry Fudge Chunk

"Hallonglass av grekisk yoghurt med fudgebitar"

Jag måste erkänna, huvudanledningen till att jag köpte denna var för att jag var nyfiken på hur Ben&Jerry's skulle klara en hallonglass.
Jag har smakat blåbär, körsbär och jordgubb, men aldrig hallon, så det var både nyfiket och misstänksamt jag inhandlade denna skapelse för att se om den kunde leva upp till mina förväntningar.

Ett utav problemen denna smak har ...

Glassbasen är karakteristiskt syrlig, i början gillade jag inte riktigt detta, men har med tiden börjat uppskatta den fräscha smaken allt mer. Jag föredrar fortfarande en gelato eller en krämig premiumglass alla dagar i veckan, men finner den bra mycket godare än vid det första tillfället jag smakade den.

Tillsammans med den förvånansvärt goda och lätt syrliga hallonsmaken hade denna glass mått oerhört bra av någon sötare inblandning, något som tyvärr bara delvis uppfylls.
De fudgebitar som finns i stor mängd i glassen har en stenhård konsistens, och för att smaken verkligen skall komma till sin rätt rekommenderar jag att ni låter dessa smälta i gommen då de annars mest påminner om söt choklad.

Sötman och chokladaromen från dessa väger delvis upp de brister jag upplever hos den grekiska glassen, den hade dock mått betydligt bättre av något med mjukare konsistens såsom browniebitar, förslagsvis de underbara ljusa som återfinns i "Blondie Brownie".
Allt som allt finner jag denna smak lite väl stel och utan karaktär, den är absolut godkänd, men inte en värdig ersättare till "TheVermonster" eller "Peanut butter me up"

Glassguruns Kommentar:
Ganska stel smak som absolut fungerar men sammanfattat är den svagaste länken i Ben&Jerry's vårlansering.

Förpackning:
Snygg med tydliga referenser till grekland med sin blåvita färgpalett !

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 59 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 143 ( 180*3,96/5 )
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6/ 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 16 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar