torsdag 13 mars 2014

Ben&Jerrys Greek Yoghurt Vanilla honey Caramel

"Vaniljglass med honung och karamellsås"

Dags för test två av Ben&Jerry's grekiska glassar.
Grekisk yoghurt med honung och valnötter är för mig och säkerligen många andra en klassiker med en perfekt balans mellan yoghurtens syrlighet, nötternas feta krispighet och honungens lena sötma.
Därför blev jag förvånad över att Ben&Jerrys valt att utelämna denna detalj och istället ersätta den med karamellsås.
Fortfarande nyfiken lät jag dock inte detta grusa mina förväntningar utan satte mig raskt ned med skeden i högsta hugg för att se om denna smak kunde leva upp till mina förväntningar.

En smakkombo värdig Zeus !

Synen som möter mig då jag lyfter av locket är löjeväckande lockande, en vit vaniljglass med synliga gyllengula virvlar i en ljusare och mörkare nyans.
Själva vaniljglassen har den tjocka lena konsistensen bevarad med en trevlig smakpalett, den saknar den feta eftersmaken en gräddbaserad glas har men tillför istället en syrlig fräschare ton vilket får glassen att kännas "lättare" på tungan.
Då jag möter honung och karamellvirvlarna lyfts glassen till helt nya höjder, vaniljen blandas perfekt med karamellen, och syrligheten i yoghurten ingår som vanligt en smakfusion med honungen som lyfter summa nav dessa två komponenter till oanade höjder.

Tyvärr räcker det inte hela vägen, för trots att jag glatt glufsar i mig denna smak utan problem tänker jag konstant "vad gott det skulle varit med lite nötter just nu" eller "en valnöt skulle verkligen passat perfekt för att bryta av i konsistensen".
Den är helt enkelt en 66% perfekt grekisk glass, och med sin sista komponent hade denna nått mycket mycket högt då den lättare smaktonen och syrligheten i denna smak faktiskt är något positivt i samverkan med honungen.
Sorgligt nog kan jag inte sätta ett högre betyg, men för er som letar efter en fräsch, söt och len glass är detta ett förvånansvärt stabilt köp !






















Glassguruns Kommentar:
God fräsch och välbalanserad ... men varför inga nötter

Förpackning:
Snygg med tydliga referenser till grekland med sin blåvita färgpalett !

Köpa igen?
Absolut, perfekt under en varm sommardag, men jag vill ha nötter !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 59 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 143 ( 180*3,96/5 )
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8/ 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 3,5 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18,5 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar