måndag 24 februari 2014

Recension: Mormor Magdas Kaffeböna

"Vit Kaffeglass"


Jag gillar kaffeglass av flera anledningar !
Inte bara för att kontrasterna mellan det gräddigt lena och aromatiskt beska som uppskattats i hundratals år i formen av exempelvis Caffe Latte är underbar.
Kaffeglass är precis som sin flytande heta inspirationskälla helt beroende av de råvaror som används.
Det märks nämligen direkt om tillverkaren försökt snåla till med ingredienserna precis som man direkt känner skillnaden mellan snabbkaffe och en färskbryggd espresso.
Tillsammans med Pistage och Choklad är detta ofta den smak jag beställer utomlands för att bedöma kvalitén en tillverkare håller.

Då jag läser beskrivningen fastnar mina ögon på ordet "Vit" innan mina ögon vandrar vidare till "Kaffeglass".
Kaffe är som bekant ofta denna ljusa kulörs raka motsats inom färgspekrat, men då jag läser om tillverkningen får detta snabbt sin förklaring då Mormor Magda's använt sig utav en blötläggningsmetod istället för inblandning för att smaksätta glassen.


Då jag lyfter  på locket möts jag mycket riktigt av en glas jag utan tidigare kunskap absolut hade misstagit för vanilj.
Det är därför jag chockas då jag tar den första tuggan och möts direkt av en kraftig ton av rostat kaffe.
Smaken saknar dock den beska som annars är så utmärkande för kaffe, något enormt positivt i mina ögon, något jag personligen tror vi kan tacka blötläggningsmetoden för.
Istället samsas här kaffesmaken med vanilj och tillsammans bildar de en udda men angenäm eftersmak som påminner om vit choklad.
Tack vare dess kulör sker en stor kontrast för mig vi varje tugga så länge jag har ögonen fäst på glassen i sig, något som känns både roligt och häftigt då det gör att glassen håller sig konstant intressant under hela sessionen (läs=glufsandet).
Konsistensen är som vanligt härligt tung med en mycket lem och krämig mouthfeel, ingredienslistan är precis som vanligt motsvarigheten till mina recensioner, kort och koncis !

Dess svaghet ligger i att detta i grund och botten är en glass för just kaffeälskare, jag hade gärna sett något för att bryta den deluxekrämiga konsistensen och smaken såsom macadamianötter, kaffechoklad-kross eller varför inte en virvel av kaffe-chokladsås.
I slutändan är detta dock en stark rekommendation till er som söker efter en något mjällare kaffeglass !






















Glassguruns Kommentar:
Härligt krämig kaffeglass med lenare smak och utan beska, rolig och mycket trevlig !

Förpackning:
Retrosnygg och färgglad, prickar alla rätt i min bok !

Köpa igen?
Absolut, denna är perfekt om man skall introducera tveksamma personer till kaffeglass, och en glass som skiljer sig från mängden.

------------------------------------------------------------------------
Pris: 54 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej, men märkt med ÄKTA VARA vilket i många avseenden är bättre.
Kcal / 100 ml: N/A ( kommer under 2014 ) men med tanke på dess vikt på 430g är det högt!
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 5 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 2 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar