måndag 27 januari 2014

Recension: Lejonet&Björnen Ekologisk Mocca & Espresso

"Kaffeglass med smak av Mocca och Espresso"

Jag måste erkänna innan vi börjar recensionen, jag dricker kaffe enbart på grund av koffeinet och dess effekter.
Skadad av allt becksvart mörkrost som serveras i Sverige är det ytterst sällan jag faktisk finner kaffe gott, men å andra sidan uppskattar jag de pärlor som jag ibland finner över landet desto mer.
Därför var det med stor nyfikenhet jag inhandlade denna smak,  nyfiken på grund av dess för Lejonet&Björnen höga kaloriinnehåll men framför allt på grund av KRAV loggan på förpackningen.
Detta är en trend jag uppskattar till stor del, KRAV märkningen är inte ett KRAV för mig , men jag ser gärna att glassen är producerad på etiskt försvarbara råvaror.





Glassen är redan från början inbjudande med en subtil doft och en vacker mörk beigetonad kulör.
Konsistensen är från efter tining klockren, lätt, len och sprängfylld med smak.
Till alla er som är vana vid de blytunga pjäserna på premiumglassamarknaden är detta en lite annorlunda upplevelse då det istället är en Gelato vilket du kan läsa om i "Glassguruns Glasskola".

Konsistensen känns förvånansvärt stabil, men jag saknar här något som bryter av, små bitar av choklad, kaffebönor eller tryfflar hade gjort underverk då den ibland känns lite enformig på tungan.
Som tur är för glassen har den en smakprofil som räddar den med råge. 
Balansen mellan de två kaffesmakerna är superb och resultatet är ett virrvarr av subtila kaffetoner i en glass med hintar av ljus choklad och framför allt sötma.
Någon tillstymmelse till salt finns inte vilket i detta fallet är något positivt, och den i normala fall för stora sötman neutraliseras av kaffet. 
Detta är alltså inte en glass med tivoliprofil, utan är mer åt "less is more" hållet, och tack vare ett riktigt genomförande lyckas den med det alldeles utmärkt.
För dig som gillar kaffe är detta ett ekologiskt alternativ som hittar hem på nästan alla mina punkter, det som skulle kunna förbättras är enligt mig att man lägger till någon typ av finfördelad hård inblandning.





Glassguruns Kommentar:
En glass som ger exakt vad den lovar.
En subtil, härlig balanserad smakupplevelse som inte bjuder på några överraskningar, men istället klarar sig tack vare att den är så otroligt bra som enbart ... glass.

Förpackning:
Otroligt läcker, de gröna detaljerna förstärker känslan av ekologiska råvaror och differentierar den från de andra smakerna från tillverkaren.

Köpa igen?
Absolut !
Bästa kaffeglassen jag testat hittills och en härlig påminnare om hur kaffe borde smaka !
------------------------------------------------------------------------
Pris: 52 :- 
Storlek: 500ml
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: 181
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 5 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 3 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25
----------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar