måndag 6 januari 2014

Recension: Häagen Dazs Limited Edition Marc Champagne Truffle

"Vaniljglass med Marc de Champagnevirvlar samt bitar av chokladtryffel"

Då jag i Oktober såg att Häagen Dazs skulle  lansera en ny smak, dessutom en smak som skulle vara "limited edition" blev jag alldeles till mig.
Då jag sedan såg exakt av de skulle lansera började jag drägla lite lätt över mitt tangentbord, Champagne, eller i detta fallet Brandy är nämligen en av de få alkoholhaltiga drycker jag tolererar, och chokladtryfflar ... ja det låter jag er själva gissa vad jag har för åsikt om !

Att införskaffa ett ex: visade sig dock vara avsevärt svårare än vad jag trott, och det var först (passande nog) några dagar innan nyårsafton jag lyckades lägga vantarna på ett exemplar.

Med minnet av smaken "Baileys" var jag från början övertygad om att Häagen Dazs är en av de få tillverkare med kompetensen för att klara den svåra balansgång alkohol och glass normalt innebär, förväntningarna var alltså höga redan från början.




Mitt första intryck är "wow" då doften av Punsch och Champagne når mina näsborrar.
Glassen är härligt gräddvit och redan nu skymtar jag i sedvanlig ordning ett generöst antal chokladtryfflar under ytan.
I min första sked utlämnar jag tryfflarna för att bedöma framför allt glassen samt "såsen (om man nu kan kalla den för det) .

Jag kan gladeligen säga att alla mina förväntningar här uppfylldes och det med råge.
Vaniljglassen är precis som vanligt hos Häagen-Dazs superb och underbart balanserad, samt blytung från den höga gräddhalten.
Men det är då den möter Brandyvirvlarna som den leds till perfektion, jag kan glatt konstatera att alkoholstinget är kvar i såsen, normalt är detta något jag ogillar, speciellt att få rent.
Men då den blandas tillsammans med den underbara Brandysmaken virvlarna erbjuder, och dessutom genomgår en fusion med den milda, lena vaniljglassen bildar de en treenighet av perfekt sötma, eftersmak och bitterhet.
Dessutom infinner sig en härlig ton av sötma från både Brandy'n och glassen vilket ger en extra oväntad dimension till glassen som helhet.

Ytterst tillfredsställd hoppar jag direkt över till en tryffelbit, men här blir jag istället gravt besviken.
Tryffeln är torr, hård, mjölig och smaklös, inte alls den mjuka krämiga och lena upplevelse jag väntat mig.
Det är först då jag testar att smula sönder den med tänderna och långsamt låter den  smälta i munnen tillsammans med glassen som chokladsmaken slår ned som en bomb och nästan knockar mig då den blandas med den superba vanilj/brandy kombon.
Jag kan inte undgå att tänka på hur många som slukat i sig den annars superba glassen och missnöjt rynkat på näsan åt tryffelbitarna utan att ha testat mitt knep.
Visserligen är tryfflarna otroligt goda då de är söndersmulade och smälta, men varför inte istället redan från början ha mjuka krämiga smältande chokladbomber.
Om de vill att glassen skall förtäras långsamt istället för att slukas rakt av kunde de väl helt enkelt skrivit en uppmaning om det på förpackningen eller dylikt.

I slutändan är det detta som håller nere betyget från mitt håll då jag sammanställer alla komponenter.
Jag gillade denna smak skarpt annars, men kan tänka mig att den vuxna smaken och den ibland påträngande alkoholsmaken gör denna till något man antingen älskar eller hatar.
Med en härlig varm känsla i halsen och en fyllig ton av Brandy i gomen kan jag dock nöjt konstatera att Häagen Dazs lyckats med att skapa en rolig, något unik glass och ett välkommet avbrott från de  annars ganska likartade smakerna på marknaden !






















Glassguruns Kommentar:
Lyxig, unik och mycket simplistisk.
En trevlig smakkombination som tyvärr dras med några brister, med dessa åtgärdade hade betyget nått skyarna, nu måste jag konstatera att just dessa är för överhängande för att överse.

Förpackning:
Bling Bling ?
Överdådigt gudlig med en nästan löjligt snygg färgprofil tack vare bilden i nederkant.
Jag gillar denna skarpt då en verkligen ger en känsla av flärd och exklusivitet, dock inte något jag skulle vilja se som standard, men för sitt ändamål är den i alla meningar enligt mig perfekt !

Köpa igen?
Kanske, kommer som sagt bli svårt då den är limited edition, men den har något speciellt och unikt jag inte hittat hoas andra glassar på marknaden !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 35 :- (extrapris på City Gross pga. utgående sortiment)
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 238
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 3 / 5 (tack vare tryfflarna) 
Konsistens: 3 / 5 (tack vare tryfflarna)
Ätvärde: 4 / 5 
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25
-----------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. För att få en choklad som inte är hård i fruset skick, så behöver man slänga i en hel del kemisk skräp. Tror jag föredrar att chokladen är lite hård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt min första tanke med, känns mycket härligt att det finns en tillverkare som verkligen håller strikt på sin "så lite e-nummer som möjligt" policy.

      Men mjuka chokladtryfflar går ju även att göra utav naturliga ingredienser, eller eventuellt hårda men utan den "mjöliga" mouthfeel dessa har.

      Som sagt är det mestadels en smaksak och jag tror nog att många kommer föredra den kompaktare varianten, men personligen är jag övertygad om att just chokladsmaken höjts flerfaldigt med en mjukare, lenare produkt.

      Radera